Wednesday, December 7, 2011

Budget untuk majlis

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,


Budget tunang? First of all, saya nak share tips la. Saya rasa mungkin tak membantu sangat kut tips ni tapi apa2x pun, dari segi financial, it may helps bakal B2B sekalian. Budget saya... jeng2x... Roughly dalam RM3K. My expenses la. Tak banyak pun saya keluar actually. Tu pun sedikit demi sedikit. Kalau ikutkan untuk majlis bertunang yang "ada something".. RM3K tu boleh dikategorikan biasa sebenarnya. Banyak kena prepare. Saya nak buat simple tapi alih2x jadi tak simple atas campur tangan banyak pihak. Alhamdulillah sebab semua orang happy.

Kenapa RM3K? Ok. First of all untuk B2B, yang bakal bertunang ke, yang bakal berkahwin ke, yang bakal jadi momma ke.. yang paling penting sekali kena buat belanjawan. Seriously sangat penting tau belanjawan. Ni pun RM3K sebab banyak habis dekat baju, kalau tak boleh jimat lagi. Imagine that? Baju sebab saya nak ada element sentimental value je so that mungkin adik2x boleh pakai ke, anak saya nanti boleh pakai ke. InsyaAllah. So tak kisah mahal sikit. Being honest, baju saya pun dah plus minus RM800. Tu saya cakap, paling penting adalah belanjawan.

Belanjawan doesnt mean that u have to cut cost gila-gila. Depends pada kemampuan you. Set the target berapa u want to spend your money for the event. Kalau u kata u nak guna dalam range RM2K je. Possible! Possible if u buat belanjawan. Sebab saya ada kes, dimana kawan saya habis dalam RM3K plus for her event but she dont know tang mana duit tu dihabiskan. So, pity her. Kalau nak kawin simple2x macam just datang rumah macam merisik pun ok jugak. Depends pada individu masing-masing. Mungkin nak gempak sikit sebab anak sulong ke, first time nak merasa ada majlis besar2x.

Macam mana saya buat belanjawan. First saya senaraikan barang-barang hantaran dan approx. price for each of the items. Penting tau! You'll know how much expenses did you really put into the hantaran. Berbaloi or tak. U decide.

Pastu buat belanjawan untuk mini dais. Mini dais ni saya pernah survey paling murah pn RM500. Untuk apa kita sewa sedangkan kita boleh buat sendiri. Beli barang pun takkan sampai RM500. So dah boleh save kat situ.

Dari segi baju no comment la sebab I purposely buat mahal untuk simpanan. And I'm very particular about the dress and make up and so on.. Dari segi make up pulak. Mak aih, banyak yang RM300 over. Gila nak make up sekejapp je then nak bayar derang RM300? Cari punya cari, jumpa lah MUA dari alor gajah dengan offer price RM180 per session. Ok la. At least dah boleh save.

Catering ibu dan ayah tiri saya handle. Dah save kat situ. Pelamin DIY je. Hantaran DIY. Kalau saya nak listkan budget saya satu persatu.... PANJANG. Make sure... KENA BUAT BUDGET!

Saya puas hati sebab saya tahu duit keluar ikut mana. Majlis saya within budget. Yang penting, kepuasan hati berbaloi dengan pengeluaran wang. Buat budget tau!

p/s: saya siap ada buku belanjawan dan catatan untuk tunang dan kahwin lagi. Selamat berbelanja. Make sure buat belanjawan ok!! :)
Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP