Monday, May 13, 2013

Supplement for pregnancy : Acid Folic, Zincofer, Obimin & Neurogain

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Saya dah lama berhasrat nak share dengan kawan-kawan tentang supplement sepanjang pregnancy. The do's and the dont's. Kadang-kadang untuk first pregnancy boleh kata majority ramai yang masih kurang pengetahuan tentang supplement yang perlu diambil. Saya ni bukanlah doctor. Hanya kategori doctor machine je. Bukanlah doctor manusia. Hehehehe. Tapi let me share with you something yang saya grab from experience selama 6months+ of pregnancy plus apa yang doctor and gynae suggest to me.

1st experience dapat tahu pregnant dan 1st ubat yang doctor bagi dekat saya hanyalah ACID FOLIC. Kalau tanya orang pregnant ni acid folic ni memang glamour lah. Jom kita tengok apa kebaikan acid folic untuk ibu mengandung dan juga bakal-bakal ibu:

ACID FOLIC (Vitamin B)


Sumber : Contoh acid folic 

1.   Bagi individu yang berhasrat untuk mendapatkan zuriat

Doctor suggest siapa yang berhasrat untuk conceive, amalkan makan acid folic. Kenapa? Kerana acid folic berfungsi untuk merawat kesuburan. Harus diingat bahawa acid folic bukanlah ubat ajaib untuk kesuburan, semua bergantung pada rezeki dari Allah swt. Tapi kita boleh cuba sebagai salah satu usaha ke arah itu. InshaAllah.

2. Bagi ibu mengandung

Bila dapat tahu je conceive, doctor akan bagi acid folic untuk dimakan. Apa pentingnya acid folic ni? Acid folic :-
-  diperlukan oleh bayi untuk membina sel-sel baru.
-  membaiki DNA yang rosak dalam sel.
-  mengurangkan masalah bayi yang dilahirkan dengan kecacatan saraf seperti spina bifida dan neural tube defect
-  mengurangkan kebarangkalian mendapat anak mempunyai masalah bibir dan lelangit bercelah
-  mengelakkan kecacatan jantung dan risiko kelahiran pramatang untuk bayi
-  mengelakkan kecacatan tulang belakang bayi
-  meningkatkan sel darah merah dalam badan ibu mengandung (pembekalan oksigen)

Pengambilan acid folic penting untuk awal kehamilan (12 minggu pertama) kerana perkembangan sistem saraf dan otak bayi dalam rahim berkembang dengan cepat. Acid folic boleh diberhentikan ketika usia kehamilan menjangkau 2nd trimester iaitu pada 13 minggu kehamilan tapi tidak menjadi masalah jika ianya diteruskan.

Akibat kekurangan acid folic:

-  boleh menyebabkan peningkatan kandungan homocysteine dalam darah dan akan menyebabkan keguguran secara tiba-tiba
-  komplikasi pada kehamilan seperti pendarahan disebabkan oleh placental abruption atau sawan ketika hamil.


OBIMIN 



Sekarang masuk pulak pasal obimin. Kebanyakan mommy to be akan diberikan obimin sejurus selepas memasuki fasa 2nd trimester kehamilan. Apa fungsi obimin sebenarnya? Macam saya cakap tadi, acid folic diperlukan diawal fasa kehamilan. Semakin besar baby, semakin banyak zat yang diperlukan dan tak tertanggung oleh acid folic semata. Sebab tu doctor akan suggest untuk kita amalkan makan obimin sebab dalam obimin terkandung Vitamin A, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6, Vitamin B12, Vitamin C, Vitamin D, Vitamin B3, Vitamin B5, Folic Asid, Iron, Calcium, Copper, Iodine.

Semua vitamin dah terkandung dalam obimin. Itu lah perbezaan antara obimin dan acid folic. Sebenarnya sama je cuma dengan obimin, kita dapat tambah lagi nutrien2x untuk penyerapan kepada baby itu sendiri


ZINCOFER





Masa saya pergi checkup for the first time dekat KK, memang doctor awal2x lagi bagi saya zincofer instead of obimin. Mulanya saya taktau pulak kenapa doctor tak bagi obimin until one point saya tanya la dekat nurse and doctor KK tempat saya checkup. They said that zincofer is better than obimin. Die punya nutrien composition lbh kurang sama je dengan obimin tp based on pandangan dan review berkaitan dengan zincofer ni, zincofer mempunyai zat besi yg lbh drp obimin. Dan buat sesiapa yang hb rendah, msti doctor akan bagi zincofer utk stabilkan balik hb. Tapi they said that if dah ambil Zincofer, tak perlu lagi ambil obimin. Takut nanti overdose pulak :)

NEUROGAIN

Dengan nasihat ramai orang, suggestion dari ramai orang, akhirnya beli juga saya NeuroGain PB ni. It is just an additional supplement je. Kenapa nak kena ambil neurogain ni? As I said earlier, neurogain ni is just an additional supplement. Tak ambil pun takpe. Ambil pun takpe. Haritu saya beli NeuroGain PB ni RM48 after sale. Tak silap harga dia dalam RM60+. 30 tablet kesemuanya. Alhamdulillah. Semakin rajin makan ubat sejak ada neurogain. Neurogain ni basically has been called as supplement for baby's IQ. When we talk about IQ, mesti la korang dah boleh agak kan the effect of this supplement. Neurogain membantu dalam perkembangan otak bayi supaya menjadi lebih fokus dan aktif. Takdela pasif kan. InshaAllah. With Allah's will kan.

Macam saya cakapkan tadi, acid folic is suitable for early pregnancy. Dari conceive until 12 weeks or about 3 months. After that biasanya doctor akan bagi Obimin (untuk kebanyakan orang) dan some of them akan diberikan Zincofer. Itu standard. Jangan terkejut. Neurogain PB is only suitable untuk kandungan yang mencecah 6bulan dan keatas or to be more specific, biasanya disuggest untuk consume on last trimester.

Sebenarnya banyak je lagi ubat yang doctor akan bagi depending on your health. Family background and so forth. Kalau kurang darah, mungkin doctor akan tmbah dengan iron tablet. Kalau kurang kalsium, mungkin doctor akan bagi calcium tablet. Macam2x lah. This is just a basic tablet sepanjang pregnancy yang saya tahu. Saya ni bukanlah doctor. Tapi based on review, based on apa yang saya tahu dari klinik, dari review blog ibu mengandung, saya terfikir untuk share ape yang saya tahu. Semoga ilmu ni sampai kepada bakal-bakal ibu mengandung. Hope it helps you a lot. :)





Photobucket

37 comments :

Kasihnya Cinta

Assalammualaikum;

I pilih you untuk ikut Leibster Award. Jom lah meriahkan blog B2B dan mantan B2B. Saja" je.

http://ceriteracinta2002.blogspot.com/2013/05/liebster-award.html

Gieya Empire

10q :)

mummy

salam dear..nak tanya neurogainIQ tu nak beli kat mana ye.. thanks.. :)

Gieya Empire

babe, saya beli dekat farmasi je. tp kalau pg specialist hosp diorg akan bg. mcm ampang puteri diorg yg kasi. :)

dinda.teJa

pluss.. omega 3.. :)

mommy to be..

Anonymous

Sgt membantu sy.. ~mummy to be

qhalesha

Nak tanya saya pegnen lani 24wk n sgkot plak diabetes tp xla sampai insulin berat bdn turun 3kg coz kena diet kabohrt sya pening bila cek up doktor ruh naikkan 1kg tiap kali cek up ada ke obimin ni mmbantu naikan berat bdn sal saya xbole mkn lebih dr diet yg pakar beri..ada doktor suruh saya beli obimin di farmasi

qhalesha

Asslmkm sya nk tanya la..sya skrg ni pegnen 24wek sgkot plak diabetes tp stil terkawal xla sampai insulin doktor pakar ruh diet kabohdrt disbbkan diet berat sya turun 3kg..yg pening pala doktor ruh naikkan balik berat bdn sekurank 1kg tiap kali cek up..ada g swasta doktor saran kan ambik obimin sbb sya xbole mkn lebih karbo..betol ke obimin mmbantu naikkan berat bdn or saya perlu ambik zincofer?

Anonymous

Assalamualaikum. .saya baru je pregnant..boleh ke mkn madu..

Anonymous

Assalamualaikum..terima kasih atas pwekongsian menarik mengenai kepentingan nutrisi semasa kehamilan
Sepanjang kehamilan pertama n kedua sy ambil folic acid, obimin dan neurogain. Kali ni saya ubah..heheheh.Saya ada berkongsi di blog saya juga kepentingan Omega 3 untuk ibu dan janin.
Jemput baca yer di www.mamasyafi.wordpress.com

Anonymous

Sy Mmg ambil obimin plus neurogain from 10weeks ++..1st baby..xtau pape..then my boss suggest.. Kt farmasi obimin DLM rm16+ kot...neurogain rm51...lpas pegi KK, dpt obimin sebotol free...kih3...tgl beli neurogain je..now dah x dpt obimin..dpt zincofer plak..

Nursaila Norman

hi hazirah,thank you buat entry best mcm ni..terus dpt info sekali baca je..hehe :)

sebab best n byk info,terus follow sini..ihee..salam kenal hazirah,boleh share byk info lagi ye :))

Unknown

assalamualaikum...terima kasih hazirah atas info yang bermanfaat dan berilmu ni...

alhamdulillah..terjawap jugak persoalan sy pas bca post awk ni..

*mohon share.

tq,

Anonymous

Assalamualaikum...nak tny,if xmkn obimin2 xpe ke?..ad effect ke kat baby?..

Gieya Empire

@sharifah - boleh dear. no hal la :)

@anonymous - digalakkan jangan la skip makan. kesian baby nnti tak dapat zat untuk tumbesaran. kawan saya dia penah kena gugurkan kandungan diusia 6 bulan. doctor tanya dia adakah dia tak amalkan makan ubat aka acid folic. dia admit memang dia tak makan ubat. di usia 6 bulan baru kena gugur sbbb dpt tau anak dia takde tempurung kepala. nauzubillah. saya nasihatkan jgn sesekali skip ubat. ianya membantu untuk tumbesaran bayi. InshaAllah :)

Unknown

Salam..saya baru di sahkan hamil 5weeks n doktor ada bg folic acid & obimin. Nk tnya bolehkah saya mkn obimin yg di beri mmndgkan usia kndungan saya baru msuk 5weeks?

myza

Saya bru week 9th..dan ada diabetes sms hamil.bkn kena elak carbs dietition sy bg je mkn nasi or roti cuma limited 1cwn/2kpg per time.yg utama kena elak gula.wpun stress pk nk mkn apa tp demi bby kena la ikhtiar mkn jg :)

Unknown

Hi...sya dpt tau preggy 5weeks.doc bg both acid f & obi...i xtau, I blasah ker makan both for almost 10 days.now only I know xperlu ambik both...is it dangerous? thanks..^^

Unknown

Hi...I bru d sah kan preggy 5 weeks.Doc bg both acid f n obimin..I da telan both for the past 10 days, n now only I know xyah makan both.selamat ke camtu? I pon da blur coz too much on differ info.thanks...

Unknown

Salam, saya dah 5Weeks , then kedudukan baby dlm Rahim tak kuat as per doc semasa sya scan bru2 ni .friend of my husban suggest to take obimin .. But im.still confuse samada obimin ni menguatkan Rahim juga ke ? #need more clarification ...

Anonymous

Saya ada ambik kedua-dua acid folic and obimin tp itupun after hbs first trimester. Dr ckp dlm obimin ada acid folic tp kandungannya tak banyak, so xde masalah kalau nk ambil dua-dua.

Anonymous

Thanks for sharing kak hazira ... -wawa-

Anonymous

Slam sya nk tya kndgan sya 16mngu..tp saya bru makan asid folic..bcos d awal kndungan doc bagi sya obimi..adkan bayi sya slamat..,?

Anonymous

Salam. Sy nak tanya, sy berhasrat nak pregnant, adakah elok bg sy amik asid folic dan obimin ( new obimin) sy amik new abomin ni atas nasihat kwn juga.

MrsLove

thank you for good info..
sya bru 9week... selama ni makan je acid folid sejak sya start berkahwin.. bila pregnant ni sya teruskan makn asid folic tapi yg klinik bagi lah.. tapi klinik bagi zincofer sekali tuk saya sbb HB darah saya rendah. cumanya satu sya nk tnya.. macm mana nak elak dri dpat kencing manis.. sbb sya memiliki berat badan yg agak tinggi.

从心出发,追求美好

Thank you for sharing. Kalau dalam penyediaan untuk pregnancy, boleh makan acid folic and obimin sama sekali?

Gieya Empire

dear, actually obimin tu dh ada semua nutrient from acid folic. it is just redundant if you take both at the same time. :)

Unknown

Hi dear,i preggy 9weeks,the thing doc only bagi i acid folic 5mg,ok ke?.. Risau jgak.. Sebab semua ada obimin

Gieya Empire

Dear, trimester pertama iaitu dr minggu pertama hingga minggu 13 hanya consume acid folic shj dear.

Anonymous

betul tu.sy baru pas keguguran minggu lps dlm usia kandungan 15minggu.doc kata baby sy ada kecacatan pembentukan jantung kerana kekurangan pengmbilan asid folic pd msa awal kehamilan.sekarang phk hsptl bg sy ubat obimin utk 2bln.sy ingtkan obimin utk org hamil je.rupanya yg dh keguguranpun diorg bg obimin gak

Anonymous

Salam dear Noor Hazirah. Saya baru tahu saya preggy dh 2 bulan. Jumpa doc then doc bg acid folic, xmenjejaskn bayi i ke. Masalahnya dh 2 bulan i pregnant tpi xtau. Makan pon xjaga masa tu. Ya Allah. Takutnya.

Unknown

Assalamualaikum.. sy dsahkn preg masa kandungan dah 9 weeks.. then at 11 weeks sy p 1st chck up kat kk.. doc bg sy asid folic n zincofer suh saya makan daily both meds. its ok ryte?

Unknown

Assalamualaikum.. sy dsahkn preg masa kandungan dah 9 weeks.. then at 11 weeks sy p 1st chck up kat kk.. doc bg sy asid folic n zincofer suh saya makan daily both meds. its ok ryte?

Unknown

Assalamualaikum.. sy dsahkn preg masa kandungan dah 9 weeks.. then at 11 weeks sy p 1st chck up kat kk.. doc bg sy asid folic n zincofer suh saya makan daily both meds. its ok ryte?

Unknown

Assalamualaikum.. sy dsahkn preg masa kandungan dah 9 weeks.. then at 11 weeks sy p 1st chck up kat kk.. doc bg sy asid folic n zincofer suh saya makan daily both meds. its ok ryte?

Unknown

mkn duphaston utk kuat kan rahim

Mdm reen

Sy dbagi mrka klnik kerjaan obimin kandgn bru 2bln kira 1st trimester..xde dbagi folic acid...tu pun 1st trimester sy cuma mkn 3 4 bji then stop sbb sy alahan...skrg dh msok 2nd trimester ari nie 18week urmm bru nk nyesal n start nk bli obimin lg sbb obimin yg dbagi klnik xpyed dh

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP