Monday, December 24, 2012

Kedai Sport Rim murah dan berbaloi2x

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Alhamdulillah. Tahun ni dapat merasa bonus. Dah dekat 3 tahun berkhidmat dengan TNB. 1st year dengan TNB Research. Masuk second year until now kerja dengan TNB. Tahun ni baru dapat merasa bonus penuh dari TNB. Berapa bonus dapat? Hehehe. Sorry. Cant share. Tapi rata2x dah tahu bonus TNB berapa kan? Takdelah sehebat Sime Darby sampai 6 bulan, mahupun Bank Rakyat sampai 16 bulan gaji. Tapi alhamdulillah.. Rezeki tu ada la sikit. Cuma PCB and KWSP potong sampai sebulan gaji burn. Nak buat camane. Redha je la.

Talking about bonus, dah ade listing untuk bonus saya. Biasalah, as anak sulong, bonus tu bukan bonus saya. Bonus ibu, bonus adik2x.. Ingat nak bagi gift untuk suami jugak.. Ada la budget untuk diorang. Untuk cik and toki, untuk mother and father in law.Tapi saya punya part.... Of course bila dah ada duit lebih, saya nak tukar rim kereta. Dah lama cakap kat husband. Lagipun memang saya minat kereta. Minat menghias. Dulu saya habiskan RM5000 duit hadiah pelajar cemerlang semata2x cat and convert kereta kelisa jd mini cooper wannabe. Mungkin minat saya ni lain sikit kut dari perempuan lain. Okaylah. Abaikan.

Bercerita tentang kereta, rim kereta, rata2x ramai orang kata rim kereta murah dekat Klang. Sejauh mana keberkesanan dan kesahihan dia, saya pun tanyalah Mr Google. Saya pernah pergi ke Klang, tempat orang semua cakap rim murah la ape la. Yes! Memang saya pergi ke sana, time tukar sport rim kereta kelisa dulu. Murah jugak. Tapi kali ni, saya dapat review lagi terbaik dari one of blogger ni. Dia buat comparison between top sport rim shop dekat Malaysia ni which is Klang, Rawang and Sunway.

Based on these blogger punya review:


- KLANG -


Kedai yang paling famous is Perniagaan Tayar Tyre Services. Saya pun pernah tukar rim dan tayar disini. Memang tak dinafikan kedai ni sentiasa penuh dengan orang. Tambah pulak akhir tahun. Ramai orang tengah masyukkkk! Terkenal sebagai kedai rim termurah di Klang. Drawbacknye kalau nak cari and survey rim area Klang ni is because kedai lain semua jauh2x yang need us to travel by car. Trade in value is actually not too high la. Sbb kawan saya cakap suzuki swift dia trade in value tayar and rim dalam RM600/RM700. 


- BANDAR SUNWAY -


Sunway Pusat Tayar Tek Ming Auto Service adalah kedai rim yang popular di bandar sunway. Kenapa popular? Sebab kedai ni selalu buat promotion dekat lelong.com. Takde la murah sangat. Based on review, orang cakap bandar sunway tak best sebab price can't be negotiated. Rim pun hanya boleh tengok sahaja dan tak boleh pegang. Kalau compare between Sunway, Klang and Rawang, Sunway la paling mahal among these 3 shops. Tapi inilah kedai rim termurah di bandar sunway. 


- RAWANG -



Pusat Servis Tayar V care tyre & Auto Services. Kedai termurah sport rim! Based on review, kedai ni mempunyai trade in value yang sangat tinggi. Kelebihan kedai rim dekat rawang ni banyak and semua dekat2x and u can just travel by walking. Harga orang cakap tak banyak beza dengan Klang. Sejauh mana kesahihannya, saya dan husband pun tekad untuk cuba survey kedai rim dekat Rawang


Terkejut tak bila husband tanya pekerja V care tyre & Auto Services berapa value nak trade in my standard suzuki rim plus tayar. And he checked on our tyre condition dan bukak harga RM1000. After some negotiation, dapat jugak la naik RM1100. Gila tinggi trade in value dia kan? Saya sendiri terkejut. So dah boleh save banyak untuk tukar rim. Total rim saya tak sampai RM2000! Lepas trade in la. Kalau tak, dekat RM3000 jugak. Alhamdulillah. My review pulak pasal kedai rim ni:

KLANG
Dulu masa pergi sana, pekerja dia semua nice. Tapi sebab selalu ramai customer, so mungkin tak terlayan. Proses nak tukar rim pun ambil masa agak lama. Trade in value rendah. Rim murah and banyak sangat choice!

SUNWAY
Tak pernah pergi. And based on review, tak nak pergi

RAWANG
Tukar rim swift saya di sini. Best. Semuanya best. Layanan best, baik, peramah, they will entertain u wherever u go. Kalau nak try tengok and match rim dengan kete pn boleh eventhough tak beli rim pun. Trade in value dia sangat tinggi. Up to RM1000 okay! Sape nak bagi? Proses pun tak lama macam dekat Klang. Satu hari saya tanya dia punya pekerja, sales diorang 1 ari penah habis la 1 buku cheque tu. Banyak tak banyak. Gila kan? Sekali, sehari orang abes berapa untuk kereta? Ribu riban tau! 


So, you choose. hehe. Ini lah rim baru saya










Saya tukar dari 15" ke 17". So far okay je. Ada orang kata berat lah, ape la. Bagi saya mungkin pickup kurang sikit la sebab dah berat sikit. Tapi once dia pickup, memang best! Kereta terasa stabil terus. Yang penting corner best. Kereta saya tak lagi terasa ditiup angin nak melayang. Tunggu husband nak belanja sound system pulak. Amin sejuta kali. hihihihi.



Sumber: Cheapest Sport Rim




Photobucket

50 comments :

Orked

haha. comeL giLe minat2 brg kete =)

Sya xminat.xamik port pon.tp Ps tunang wat side income juaL bodypart kete, br taw sket2

Sya nye tayar pkai gas. sbb berat pe sume nih La.. tp drive xde perasaan pon. nk refiL gas pon kdg2 maLu2 nk g kdai.hoho

chaiyok2. kLw dpt audio gempak utk kete, mmg terbaekk tu. Sya toLong aminn kan jugak.hehe =)

Gieya Empire

sya! hehe. babe, dulu saya pernah guna nitrogen tu untuk tayar kelisa. ringan. memang beza sikit dengan angin biasa. tapi sebabkan banyak kekangan plus susah nk cari kedai yang ad refill nitrogen kt sini.. tak jadi amik. bagus la guna nitrogen ;)

sya amin 1 juta kali juga plsss hehehee

Anonymous

as salam, nak tanya, you pakai tayar size berapa? pakai adjustable tak? bila bumping or muatan penuh tayar tu tak bergeser dgn body kereta ke? thanks :)

Gieya Empire

X silap sy pny 205/40/17. X sangkut. Org kedai ckp die pon pkai 17 gk. Yg 215 tu samgkut. Tak pkai adjustable pon sbb bumping x sesuai utk baby :)

muiz aL

"Total rim saya tak sampai RM2000! Lepas trade in la. Kalau tak, dekat RM3000 jugak."

Rim sahaja nk dekat 2k? Ori Japan ke Taiwan? Tapi kalau bukan ori Japan harga dekat 2k ianya masih sangat mahal..

muiz aL

TE37 rota 17" et30 kan? Berapa jj?

Gieya Empire

takde la muiz. saya punya rim kira gred A. dia simpan kt belakang. depan pn ade rim jugak. rim sahaja yang saya pny rm1200. ade je rim lain murah lagi. tp sebab saya plh rim ni n 17" plak.. kalau plus dengan tayar yg dh trade in rm1100 dh jd rm2300 kn. tp yg value trade in tu sy dh ganti ngn tayar. yang saya ckp almost rm3000 tkdela almost sgt. tp sebab saya nk nut jenis ini la itu la. tu yg jd mahal skit sbb nut ori mahal. ade nut biasa juga :)

ade sy penah tgk org pkai sebijik rim macam ni tp pakai nut biasa je. u choose :)

zazaputeri

Asmkum...tumpang tnya pndapat bleh...puan, sya nk tnya swift puan thn berapa..ada wat onar tak.. sya bru nk pkai swift..tp mcm2 pdat sya dgr..services ke spartpart ke...tq..

Anonymous

Salam,
Pergh!! Memang cun!! Biasanya org pompuan tak pandai make-up kereta. Pilihan you memang tepat, keta putih dgn rim hitam memang mengancam, sporty & aggresive looks.
Kalau nak nampak garang lagi, brake caliper tu catkan merah.
Saya pun nak ushar2 rim kat Rawang, thanks for sharing.

Gieya Empire

@zazaputeri - so far ok dear. Stkt ni br 1 thun setgh sy pakai swift ni. So far mmg xd mslh ape. Die ad byk jenis swift. Mcm sy.. sy amik spare part hikari. So pyh sikit la. Nk kena tmph. Kalau yg mmg dh ad dkt service center.. no problem :)

@anonymous - ur most welcome :))

FaizalRSD

1st,congrats sbb sorg pempuan suka make up kereta.Cantik Swiftnya.Kereta saya pun pakai 17",SSR Type C RS.Tapi bikin kat Rawang.Bebaru ni teman adik saya tukar rim concave TE37SL 17 kat Batang Kali.Sama pattern mcm awak punya tapi lebih mangkuk.Match dgn tayar 215/45/17.Total cost RM1750 tmasuk lug nut aluminium.Harga rim lebih kurang sama je kebanyakan tempat,tayar jela yg beza2.

Gieya Empire

@major raidenovich - yup. Agreed. Saya pergi rawang trade in value utk tyr lama tggi compare to klang :)

Anonymous

byr guna credit card blh?

Gieya Empire

rasanya boleh :)

Anonymous

Tumpang tanya cik..adakah kedai rawang ni jual rim branded baru yg original?

Unknown

Salam puan,boleh berikan alamat kedai tayar dekat rawang tu? Or direction ke sana...sy stay in damansara.

Unknown

Salam puan,boleh berikan alamat kedai kat rawang tu? Or berikan direction ke sana? Sy stay in dalamsara.

.........

Salam puan..tmpg tnya...bodykit hikari tu modified ke mmg bli dh dpt..kalo modified...blh share x bt kt workshop mna n price skali..tq

.........

Salam puan..tmpg tnya...bodykit hikari tu modified ke mmg bli dh dpt..kalo modified...blh share x bt kt workshop mna n price skali..tq

Gieya Empire

Bodykit hikari mmg beli siap2 under swift. Import dr sana. Tp kalau nk try modified.. blh try kedai dkt bandar teknologi kajang. Dlu saya penah convert kereta kelisa jd mini cooper dkt kdai tu. Keje cun n harga affordable

Unknown

Salam sis.. sy pon sama soklam mcm mista saiful.. kalo z kberatan bole tau x almt kdai tayar kt rwg tu? Selamat hari raye n syukran jazilan.. ;-)

Gieya Empire

dear. saya tak sure alamat. nnti saya tengokkan blk. sbb tau pn dr internet and then search by gps :)

Anonymous

sis,kedai mana kat bandar teknologi yg boleh convert kelisa jadi mini cooper?

Gieya Empire

kedai dia kt bandar teknologi kajang. nama kedai monstermodz :)
contact number dah takde. sorry. hehe.

Anonymous

Salam kak..tau x kedai tukar rim yg murah kt area kajang?

Anonymous

Salam.. sapa tau kt mna ada jual sebijik je rim ori 18 honda odc. Kedai potong ke? Sy pnya dh scratch teruk 1. 3 lg cun. Huhu

bro wahid

Salam..Cuba carik kat area jln kapar c2 bnyk Kedai jual ring

Anonymous

Dia macam macam sport rim yg jual sebijik ada ke bro ?

Unknown

Assalammualaikum. Sy follow awk nyer suggestion .. tq. But kedai trsbut buat hal dgn 1. Tolak harga sport rim bengkok (kata dia) × 4 bji.RM320.00. Amik 1000-320=680.
2.1 tayar adjust chamber RM60×4=240. (Alasan kete bmw). Gila tul.
3.x pandai alignment. ( selepas semua beres ttg tyr I ke ipoh dan dlm pjlanan I bru pasan stereng bengkok x adjust tul.. pergh..,,,. Kat sni I ni bgitau.., hati hati jela.

Unknown

Saya nak belanja tukar rim 17 dekat kereta swift wife saya, dia cakap 'Tak payah.. Duit tu bagi dekat dia simpan lagi baik...' :(

Unknown

Salam Semua. Saya bertugas hampir lima tahun di Klang. Jangan TERTIPU dengan harga MURAH tayar di Klang khususnya di HING LEONG yang penuh dengan agenda dan muslihat. Dimulakan dengan harga sangat murah di pasaran, disusuli dengan imbangan (balancing ) tayar yang serba cincai dan seterusnya komen pemeriksa tayar mengenai ALLIGNMENT dan CAMBER yang tersangatlah mahal. Campur tolak, harga keseluruhan lebih mahal dari di KL dan lain-lain.Sudahlah mahal, workmanship sangat tidak memuaskan, sangat menyakitkan hati. Semalam (27 Mei 2014, saya ke sebuah kedai tayar Goodyear di Seksyen 8 Bangi, Selangor.Alhamdulillah, tayar untuk Honda Civic saya saiz 205/16 jenama GOODYEAR NCT 5 berharga hanya RM 288 Made in Malaysia (di Klang RM 275 Made in Thailand, balancing free, Allignment RM45 je, tiada hidden agenda, workmanship sangat puas hati. Tak percaya, call taukeh dia nama AH HIN 012-6118186. Boleh juga call saya RIZAL-013-9690077. AWAS JANGAN KENA KENCING DEK HING LEONG KLANG.

Anonymous

mak aih mahal eh rim sukan taiwan ko boli.murah ape bende eh..cancel2...

Anonymous

Gua nk bgtaw ni.. kedai dlm gmbar tu.. kalau kita x maw adjust pakai screw chamber or x ikot suggestion yg die bg.. die akan buat majal dgn cara x ikat ketat2 kat tie rod, utk adjust alignment tue.. so dlm mase 3 jam pemanduan je.. jgn tekejut kalau alignment lari.. utk pengetahuan, keta jepon chamber x yah adjust pon.. tp kalau nk buh jugak, suka hati lah..

Anonymous

Sport rims apa yg kt gmbr tu dan saiz 17 ke..

Anonymous

tadi sy pergi kedai yg awk rekemen ni, servis dia best smpi sy kesian dia nak tawar harga byk2..sy jumpe rim saya, sy ilang rim satu bijik kena curi pastu dapat beli rimsatu bijik je..best sgt happy x perlu beli satu set..

eikorina-NaWaL sYaFiQ

salam ukhwah...dok survey kedai tayar terserempak dgn blog awk...canteknya kete...teringin gak nak make up kete satria saya...tp belum ada rezeki & kemampuan...so, juz maintain kete jer...thanks for the info bout tayar...satgi nak p kedai tayar area ampang la...

p/s:- done follow u too...

Anonymous

Baru aku taw sport rim ade Gred A..B..C....mahal...hahaha...

Gieya Empire

thank you dear for following me :)

Anonymous

aku dah pegi kedai yg kat Rawang tu. Memang murah tayar dia jual. aku beli Yokohama C Drive 2. Tapi..yang aku sedih kedai ni ada lagi mengamalkan gerakan "KETUK" customer. Aku memang tunngu je lepas pekerja kedai ni setle pasang tayar baru then buat allignment coz balancing n allignment mmg free..bak kata dia r. naik aje keta aku kat tempat buat allignment tu, pekerja dia buat la keja dia. tup tup tup...dia cakap 4 4 camber aku kena buat sebab dah lari. sebelah dia caj rm25. maksudnye kalau 4 dah RM100. Wah wah wah...aku cakap kat budak tu tak payah buat. sebab aku tau camber aku ada slack sikit je blah kiri depan. dah lah nak ketuk aku macam tu..dia ketatkan balik nat kat tayar tu tanpa dia adjust balik pun allignment keta aku. aku senyap je tengok sambil sengih. morale of the story, nak tanak kita kena lengkapkan pengetahuan sedikit untuk menghadapi benda2 macam ni. Aku nak pesan kat tauke kedai tu..Lu punya kedai memang banyak murah, tapi kalau Lu terus bikin customer ini macam, sekali kantoi customer tak akan mari dah kedai Lu..and jangan anggap customer Lu mcm orang bodoh!

Anonymous

lupa nak habaq...ada satu lagi kedai tayar yang agak murah area shah alam. kedai tu area Bukit Kemuning. lupa nama kedai dia.

Unknown

Kedai kt rawang tu bkex hri ahd?

Unknown

Ahd bkex kdai kt rawang tu?

Anonymous

Salam..ada sapa2 tau kat ne jual spot rim mini copper

Isteri Firdaus

Tak ada kedai org mlayu ke? Tgh cari kdai sport rim tpi klau bley nk bgunkan org mlayu..

Gieya Empire

@azhar - rasa tak bukak

@anonymous - yg tu sy tak sure plak. dekat mudah.my kadang2 ada org jual

@isteri firdaus - hehe. susah nk cr kak. kalau ad pn mgkn die mahal.

Anonymous

kesian kat arwah ayah sy waktu dia ada dlu dia tuka tyr kat kedai cina kat port dickson ni..dia bg tyar mati..asyik melempar je asa.. nk tuka bru bajet bnyk lari kat bil itu bil ini..haish..

executivezaini

salam sahabat semua sy nak jual sportrim 15" rm350.00,sahaja
whtsup 01125526573 area n9

Unknown

swift mmg tahan.. abg sy pkai ulang alik keje dr sri kembangan to shah alam.. now dari bangi bkt mahkota tu shah alam.. kete dah 6 thn meter almost 300k.. rim same te37 tapi die pakai 15". swift berbaloi.. sound system nnt jangan lupe mintak woofer skali sis.. hehehe

Gieya Empire

betul. Alhamdulillah. setakat almost 4 thun pakai swift memang tak pernah ada prob :)

Angah

Betul ckp abg...klu xtau mmg senang kena kencing

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP