Wednesday, November 29, 2017

Review Pre-School untuk anak : Little Caliph, Smart Reader & Brainy Bunch

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Alhamdulillah, there are some feedback/suggestion from my cliques to share this into my blog. Sebelum ni saya ada share di my Facebook regarding this tapi cuma mungkin my FB tu private so only friends can view.

Pencarian sekolah untuk anak saya, Iman Hana Fakhira bermula Nov 2016. Sebab 2017 dia dah masuk 4 tahun. Saya memilih 3 pre-school as my favourite list iaitu Brainy Bunch, Little Caliph & Smart Reader. Here are my point of view:

1. Little Caliph (LC)

Apa yang best mengenai LC ni most of them adalah premis perumahan. Ada certain still operate dalam shoplot. Tapi saya rasa semua LC are moving towards premises. Saya suka LC sebab dia homely. Anak ni untuk tarik attraction diorg adalah tempat yang menarik such as ada playground outside the door. Time ni LC area rumah saya mmg premis perumahan so my 1st point dah ✅. Second is that even your child still tak diaper free you still boleh hantar anak kesini, they will guide ur kid towards diaper free ✅. Module pembelajaran berasaskan keagamaan. Sebelum bayar reg fee, principal akan terangkan all the modules, all the daily activities untuk full/half day student. So for LC, diorang akan ada 3x solat iaitu solat dhuha, solat zohor dan solat asar (bagi day care student) ✅. In term of fees, my first year hantar anak was RM1900+. Less than RM2k for only some cents. While monthly payment for daycare since saya anta anak fullday dekat school ialah RM440. Untuk halfday student RM270 if I am not mistaken. Tapi perlu diingatkan, setiap LC registration fee dan montly commitment tak sama. Depending on the area jugak. So for me its still affordable. ✅. Cut off time dia actually pukul 6ptg tapi boleh max extend until 6.30 petang baru bayar 

2. Smart Reader (SR)

SR ni memang popular. Dari dlu saya tau dia mementingkan English as a learning medium. Tapi area rumah saya ni takde SR yang berbentuk keagamaan. For your information, SR ni dia English module semata, tpi you all blh add on module agama tapi kena tambah duit skit la. SR yang betul2x agama based adalah dekat Shah Alam. The one and only Islamic base. Harga dia lebih kurang LC (untuk yang basic English module) dalam RM400+ untuk daycare. ✅ Tapi if you want to add Islamic module cost untuk daycare around RM500+ ❌😞. Utk halfday student harga still sama macam LC. They arent much different cuma saya tak berapa gemar sebab ada certain SR yang pakai short pant/skirts. Maybe depending on which module kut. Not sure. Atau mungkin depend on races. And a big no for me bila saya survey semua SR berdekatan rumah adalah type shoplot. Tak homely 😞❌Unlike LC, cut off time dia pukul 5.30. After 5.30 parent yang pickup anak lambat akan dikenakan charge OT. Ada lagi ke parent sampai rumah pukul 5.30 sekarang? I am not. At least paling awl pukul 6 akan reach sekolah anak. Jenuh la kalau nk byr OT je everyday. Hihihihi ❌


3. Brainy Bunch (BB)

Okay. Brainy bunch ni satu sekolah preschool yang agak berlainan daripada LC n SR. It is actually a Montessori type of pre school. Apa itu Montessori? Montessori ni dia lebih menumpukan kepada adab. Not only educations/english medium what not, tapi dia juga akan tekan kn on the adab. Tapi BB area rumah saya ni pun jenis shoplot. Tak berkenan ❌. BB ni dia ada 2 jenis iaitu kategori A dan B. And major different between type A and B of course on the premis la either its a house with compound (Type A) atau Shoplot (Type B). and masa saya survey, harga untuk type A around RM700+ DAY CARE. while type B harga dalam RM600+ HALFDAY. Its quite expensive for me la kan. So a big NO dah. ❌Then module dia pn lebih kurang sama macam LC la more to islamic. ✅. Tak tengok pulak cut off time dia berapa. Tapi around tu jugak la. (Sebab dah tgk harga almost sekali ganda so tak jadi nak tengok element2 lain). 



Ini gambar anak saya with her classmate. Ikutkan untuk satu sekolah ada lagi kelas2x lain mengikut faktor usia. She's the happiest girl here. hahaha. Thats my daughter.

Apa yang anak saya belajar sepanjang almost a year with LC. For a week dekat sekolah, amazingly dia dapat diaper free terus siang and malam. Within a week masuk sekolah. Within a month dia boleh hafal surah2x lazim seperti alfatihah, dan 3 qul. and currently dia dah boleh baca buku up to 3 words contohnya BAS, GAM, LAP bukan hanya based on 2 words. So its quite a miracle sebab sebenarnya hantar anak ke sekolah tak expect utk pandai membaca cuma boleh bagi pendedahan on the islamic part and also pendedahan persekitaran dan kawan luar dari comfort zone (family). Alhamdulillah, such a good progress. Guru kelas dia cuti bersalin and within that time berapa kali la kena layan anak rindu teacher dia. Meaning that memang cikgu dia memang bagus la kan sebab anak pun boleh rindu teacher. Adoila anak.

So disebabkan saya rasa service bagus, pembelajaran bagus, progress anak pun bagus, so kami decide utk teruskan sekolah yang sama untuk Fakhira 5 years old. Good luck untuk pencarian sekolah anak 🌝




Photobucket

1 comments :

Nur Syafiqa

LC mmg ambil dr umur 4 tahun shj ye?

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP