Friday, April 5, 2013

Pengalaman minum glucose untuk ujian kencing manis

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Pengalaman pergi checkup di Klinik Kerajaan Part II. Kali ni saya kena test kencing manis pulak. Last checkup haritu nurse dah bagitau check untuk kencing manis harini, 5 April 2013. So saya pun dah mentioned dekat bos awal2x lagi, dalam 3 hari yg lepas dah bagitau. Bangun solat subuh, kami bersiap untuk pergi KK (klinik kerajaan) cheras baru. Belakang rumah je sebenarnya. Sampai seawal jam 7.50pagi. Rupanya dah ramai orang time tu. Kami ingat pukul 8 baru bukak sebab aritu datang 8 lebih sikit.

Tunggu giliran nak ambil darah pun lama. Dalam lebih 45 minit jugak la menunggu. Padahal takde ramai orang pun lagi dekat sana. Biasa la. Mungkin diorang baru nak setup barang kut. Saya orang yang ke-10 dipanggil untuk test darah. Masuk je bilik, jumpa nurse, nurse ambil sample darah. Lepas tu minta saya untuk minum air glucose yang diorang dah sedia atas meja. At first saya ingat sikit je la kena minum. Nama pun nak test.

Rupanya segelas air tu penuh. Adoi. Masak la! Try minum 3kali teguk at one time rasa nak muntah. So saya cakap tak boleh jadi ni, kena minum seteguk-seteguk ni. Jenuh jugak nak perabih. Nasib la ada teman 2 orang yang sama nasib, tak suka minum. Ada sorang kakak ni sekali teguk je abes semua. Gilo! Ni memang jenis suka manis ni kut. Hahaha. After awhile, saya tunggu di luar dengan husband. Ingat nak balik rumah rehat 2 jam. Result kena tunggu 2 jam baru test balik darah. Tapi nurse tak bagi balik sebab takut pening. Tak sampai 5 minit tanya nurse tadi, saya rasa seakan pecah air liur. Saya bagitau husband yang saya terasa nak muntah. Dia nasihat jangan ikutkan perasaan. Cuba jugak tahan. Bertahan. Tak sampai 5 minit.... bluuuuuweeeeeekkkkkk. Abes lantai KK. Adoi la. Teruk gila muntah. Rasa sampai abes air tu jugak la saya baru abes muntah.

Husband tolong tanyakan nurse and they said that I have to come back nextweek to do another diabetic test. Saya request juga nak minum lagi sekali at that moment tapi diorang tak kasi. Takut muntah lagi. And now, I wonder how am I going to escape myself dari minum glucose. Adoi la. Orang cakap dekat private glucose dia best sebab ada flavour. Ya Allah.. Selamatkanlah diri aku. Jangan jadikan aku manja, sebaliknya jadikanlah aku seorang yang kuat.



See. Tak boleh nak ambil result ape2x. Sob2x! :(

p/s: Anak saya ni pun bukan jenis suka manis2x kut. Adakah ianya boy? Hahaha. Nantikan.





Photobucket

5 comments :

Huda Luna

kite ritu minum kumpul byk2 dlm mulut lepas tu telan laju2. pastu take time balik baru minum

good luck awak!

nurdani

macam tu rupanya. seronok baca pengalaman macam ni untuk persediaan saya pulak nanti.hehe

Ieymah Ismail

huhuhu..takotttnyaa!!! gee!! imah x suka minuman manis..

Gieya Empire

@nurdani - hehe. bila nak boleh rasa nasi minyak lagi ni..... yummy2! :P

@imah - hehe. g pn x suka manis. tu yg taktau cmne nk mengadap air gula lagi minggu ni. rasa macam nak escape je :p

myzaali

Hee kita beza 2weeks je dgn awak hihi :)

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP