Tuesday, February 6, 2018

[Travelogue] : Trip to Hat Yai

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Our trip to Hat Yai can so-called an adhoc plan pun sebenarnya. Tiba-tiba officemate husband plan to go to Hat Yai during hari wilayah in which memang saya pun dah plan nak cuti on that week. Meaning that saya cuti 5 days straight so should be nice to have a short getaway kan? Hihihihi.

I just wanna share my budget trip to Hat Yai. Kami memang rancang tour kali ni by ETS je since last minit (memang flight akan mahal) then nak pergi dengan kereta pun penat since a week before dah travel outstation. So we have bought ETS ticket. All prices will be stated below for your future references.

Harga ETS (KL Sentral - Padang Besar):

👧 = RM 76.00 (adult)
👶 = RM 42.00 (child)

Kami ambil GOLD package. Kalau PLATINUM pakej lain pula harga nye ye. Mahal sikit la dalam RM 102.00 (adult) dan RM55.00 (child). Beza PLATINUM dengan GOLD hanya jumlah hentian je. Koc seat semua sama. Cuma PLATINUM kurang skit la station berhenti nya tapi bagi saya ok je GOLD pun takde la banyak hentian sangat. Still bearable dengan tempoh perjalanan dalam lebih kurang 5 jam setengah.

Kami tiba di border Padang Besar dalam pukul 5.20 pagi. Terpaksa tunggu gate bukak pukul 6 baru boleh masuk ke Hat Yai. Kami ambil khidmat van sapu je kne la byr 50 baht sorang smpai ke tempat van Hat Yai pulak. Dari Padang Besar ke Hat Yai kami kena bayar 50 baht sorang pula untuk van ke Hat Yai. Dari Padang Besar ke Hatyai makan masa lebih kurang sejam. Boleh tidur dulu sementara sampai Hat Yai. Kami tiba di Hotel Lee Garden around pukul 10 lebih pagi. Itu pun lambat sebab kena tipu dengan van. Van kata taktau Lee Garden Hotel tu dekat mana so dia drop kitorg dekat area Lee Garden Plaza je so terpaksa kitorg menapak dalam 1km ke hotel. Sebelum tu kitorg cari dulu simcard. Simcard for 8 days kami beli harga 299baht. Sampai je hotel kami request untuk early checkin mana tau kut2x ada luck ke kan. Thank God boleh early checkin. So kami mandi siap-siap sebelum keluar berjalan

Allah pertemukan kami pada pakcik Ismail (tuk-tuk) yang aku rasa memang sangat baik la. Rata-rata tanya tuk-tuk mmg lg mahal dari pakcik mail offer. Dia offer kami 200 baht/adult untuk round tempat-tempat menarik di Hat Yai based on mana kita nak pergi and dia siap suggest somemore. Plus bawak kitorg balik ikut ferry lagi. Dia entertain kami sampai malam.

Our first destination was Cable Car Hat Yai yang terletak di Municipal Park (one of a famous monument dekat Hat Yai)

Then kami ke Chang Puak Camp sebab nk naik gajah. Dah janji ngan anak lama dah. Sebulan duk tanya bila nk naik gajah 🐘

Pengalaman naik gajah first time rasa teruja la. Cuma view dia tak la cantik sebab banyak tahi gajah je. Hahahaha. Untuk pregnant mommies sebenarnya tak boleh naik ye. Bahaya kalau kata rahim tak kuat mungkin boleh buat bleeding sebab dia punya hentakan tu A1 jugak. Elephant ride tu dalam linkungan 20 minit gitu la. Harga package dekat sini boleh refer gambar di bawah:

Then kami minta pakcik Mail bawak kami ke Songkhla. Dekat sana ada banyak jugak attraction. One of it ialah Samila Beach. Mitos berkenaan duyong.

Sini makan pun mahal skit la sbnrnya mungkin sbb area pantai kan. Lepas ke City of Nag ni kami request utk ke Hotel since masing-masing dah penat dari pagi smpai2x tak rehat. Pakcik mail bawak kami balik through Ferry macam kat Penang rs. Hehehee. Malam pula kami janji dengan pakcik mail utk pickup kami dalam pukul 8 malam (Hat Yai) untuk ke Asean Night Market.

Sebenarnya tell you the truth, barang sini murah-murah. Menyesal tak shopping kt sni banyak sebab area Lee Garden tu lagi mahal skit dari sini. Sini dia takde barang-barang souvenir. Its more on the cloths, casing hp, kasut, beg2x kulit ke belt ke macam tu la. Ada 2 level, bawah untuk shopping, atas foodcourt.

Our second day started with window shopping around hotel. Area hotel kitorg pun banyak kedai2x souvenir untuk cuci mata. Pakcik Mail dah janji ngn kami nak bawa kami ke Floating Market pukul 3.30 ptg (waktu thai). Untuk second day pakcik mail charge kami 400 baht per tuk-tuk so nnti korg divide la ngn berapa orang.

So far memang best la floating market ni. Variety of food here. Dan belah atas pulak ada tempat utk shopping gak. Hahahahaha. Kami menghabiskan masa sepetang dekat sni. Tak kisah dah sebab masing-masing dah solat jamak siap-siap dekat hotel.

Then our last resort was Night Market dekat area Lee Garden Plaza Hotel.

Ni antara makanan halal dekat sni. Nasi lemak ayam goreng. Perlu diingatkan Hat Yai memang syurga makanan tapi bukan semua makanan kita boleh makan ya. Masa kami beratur nak beli nasi lemak ni ada sorang pakcik tegur kami kata dia kecewa tengok orang Islam rmai makan dekat gerai tak halal area night market ni. Pakcik ni dia tau mana yang halal n x halal since dia tour guide. So, make sure korang tengok dlu yang masak tu orang Islam ke. Jangan main bedal je hehehe.

Third day kami bertolak balik dari Hat Yai ke Padang Besar around 6 pagi since our ETS akan bergerak pukul 10 pagi.

Kami selamat sampai Malaysia lebih kurang jam 3.30 petang. Alhamdulillah.

Okay let me share with you some important notes and my budget throughout the tour:

TOTAL EXPENSES HAT YAI:-
Train:

• ETS (Padang Besar - Hatyai) : RM76.00 (adult)
  • ETS (Padang Besar - Hatyai) : RM42.00 (child)
  • ETS (Hatyai - Padang Besar) : RM76.00 (adult)
  • ETS (Hatyai - Padang Besar) : RM42.00 (child)

Cable Car:
(Opening Hours: 9 pagi - 8 malam daily)

• Cable Car : 200 baht/ adult
  • Kid below 150cm free

Chang Puak Camp:
(Opening Hours: 8 pagi - 5 petang daily)

• Elephant ride : 500 baht/adult, 250 baht/child (tak kira berapa umur including baby)

Transportation:

• Van (Padang Besar ke border Hat Yai) : 50 baht/pax
  • Van (border Hat Yai to hotel) : 50 baht/pax
  • Van (Hatyai to Padang Besar) : 1200 baht/van
  • Tuk tuk (1st day) : 200baht/pax
  • Tuk tuk (2nd day) : 400 baht/tuk tuk

Hotel:

• Lee Garden Hotel (near to Esso) : RM155.10 (3 days 2 night)
Sim Card Thai:
  • 8 days internet package : 299 baht

Floating Market:
(Operating hours: 3.00 ptg - 9 malam : Friday - Sunday only. Weekdays tutup ye)

Kalau korang nak guna tuk-tuk pakcik mail ni boleh contact dia : 086-2916223

Rasa takde dh kut? Enjoy!!!