Sunday, August 5, 2012

Kisah di sebalik Bazaar Ramadhan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Macam serius je bunyi nye kan?
Kenapa saya nak bercakap pasal bazaar.. ni kan bulan puasa..
Bazaar dipenuhi oleh sekelompok masyarakat yang mempunyai nafsu makan yang sangat besar
Nak dijadikan cerita, tunang saya buka bazaar di dua tempat.
Satu di jalan telawi dan 1 lagi di desa pandan.h
Hehehee.. dirahsiakan. :p

Bukan nak cite pasal tunang saya yer. Jangan salah faham. LOL
Saya ni bukannya jenis orang yang suka sangat tempat orang ramai cenggini.
Tapi saya ni antara golongan2x yang bernafsu makan yang besar ketika bulan puasa
*bukak puasa bukan semua abes pn makan!*

Nak dijadikan cerita la kan.. Sebelah kedai tunang saya tu ada orang jual ayam percik..
Ayam percik.. ala... fav orang ramai tu. hmmmm.. tapi... adakah anda tau ape ramuan yang buat ianya jadi best?
hehehehe. Saya sempat ternampak satu hari sedang abg tu duk kibas2x ayam tgh bakar tu kan..
Tiba2x.. ayam tu terlibas dan jatuh ke bawah tanah.. tempat tu dah la basah kena pijak2x dek kaki macam2x orang pulak tu..
Pandang kiri.. pandang kanan.. dengan rasa tak bersalah, dia letak balik sekali ngn ayam bakar yang lain.
Yang saya sedih bila mana dia angkat ayam tu and campur sekali dengan ayam2x yang dia dah letak kuah percik. MasyaAllah. (die x perasan saya nampak gerak geri dia.)
Cerita di tempat yang sama (which is bazaar yang sama. kan saya cakap tunang saya bukak 2 bazaar di dua tmpt berlainan kan)... Makcik sorang ni jual lauk..Senduk lauk pakai tangan. Uish. Tak pernah dibuat orang. Kedai popia basah.. panjang beraturnya. Dalam hati, mak aih... berapa la untung diorg 1 hari.. Sekali tu kawan saya pergi beratur panjang2x.. Nak dijadikan cerita, mungkin Allah nak bg die tertengok.. orang yg duk buat kulit popia boleh buat atas betis, berbulu2.. dah la popia basah ok! bukan popia kering.. kalau popia kering pn korang nak ke?

Lepas tu di satu lagi bazaar, ada juga cerita dia..
Beggar.. Pakai kopiah.. Pakai kain pelikat berbaju melayu.. pura2x kudung kaki sebelah kiri. Okla.. takpela.. Kau nak berlakon kan.. Alih2x besokkan nye dalam position duduk pulak minta sedekah.. terjegil kaki belah kiri terkeluar, sorok kaki belah kanan pulak. Pastu duk berlakon sedih, sambil tadah tangan doa. kononnya la kan. MasyaAllah.. boleh main2x agama rupanya. Saya tak cakap saya baik, saya pun byk khilaf tapi kalau dah smpai tahap hina agama Islam.. Wallahualam. Saya xblh kata apa2x.

Kalau nak tengok orang tak puasa di bazaar.. Silakan. BELAMBAK. Air sorok bawah meja. Kul 5 kul 6 dah tapau air ikat tepi sorok dalam van.. nak minum pegi dekat van.. tengok kiri kanan.. MEMANG BANYAK lah! dan my intention is not to say that I'm too good to say that.. to say this.. Tapi kita.. sebagai manusia yang banyak taktau ape, tahap kebersihan, air tangan ape semua.( untuk sape yg pentingkan air tangan la). Elakkan la beli bazaar. Klau nak beli pn, cari la kedai yg betul bersih, makanan tutup.. air pn tutup dengan penutup..

Belajar dari kesilapan. Saya sekadar share, shocked sebab saya tak pernah berbazaar sebelum ni. Sebelum ni pn hanya pembeli, bukan pemerhati atau penjual bazaar. Ni pon tunang saya baru first time try bukak bazaar. Macam2x kami dapat tengok. Semoga jadi iktibar untuk saya, utk kami dan untuk semua. InsyaALLAH. Mudah-mudahan....







Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP