Thursday, November 29, 2012

Proses Program Eksekutif Pelatih (PEP)

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

I am glad to share with you my experience through PEP interview. Ramai orang tanya saya, samada di page facebook saya NoorHaziraHamdan dan juga melalui email, tak lupa juga comment di blog, bertanyakan tentang Program Eksekutif Pelatih (PEP)


Proses Program Eksekutif Pelatih (PEP) TNB terbahagi kepada tiga (3) stages as follows:-


1. Written Test (Essay) & Group Discussion



Ini contoh email pertama saya dapat bilamana TNB memilih saya untuk ke stage pertama.
Saya dikehendaki menulis essay tak silap saya at least 500 patah perkataan, kalau tak salah saya lah sebab dah lupa. hikhik. After that, we will be divided into group dan akan diberikan 1 topic, bincang dalam kumpulan seterusnya kena present la dekat audience.

Beberapa minggu selepas tu, saya mendapat email ini :-

Diikuti oleh email details tentang stage kedua.


2. Technical Interview (3 panels)



Interview ni based on luck. Ada yang dapat panel yang ok. Ada yang dapat panel yang banyak tanya technical. Tapi ape yang saya tau, kalau macam saya, dah bekerja time interview tu kan, so panel banyak tanya pasal experience kerja dan akan tanya technical question daripada scope kerja kita so if kita minat dengan kerja kita, InshaAllah boleh la jawab :) . Kebiasaannya yang banyak kne tanya technical tu biasanya fresh grade la. So, study dulu before g interview ok? Make sure basic knowledge pasal TNB such as power factor (PF) TNB pakai berapa n so on kena tau lah.


3. SPECIAL (Selection of PEP Through Competency Experiential Learning)

This is the final stage of PEP Programme. Contoh email yang saya dpat ketiga berjaya sampai ke peringkat ke-3:-



SPECIAL ni la yang ramai orang confuse. Ramai orang tanya saya, betul ke bila dah sampai final stage, actually dah selamat and will become former TNB staff. Jawapan saya, tidak. Tak tau lah kalau sekarang. Tapi so far kalau time saya, we will be divided into group akan buat aktiviti dalam group termasuk presentation, games, riadah, talk n so on. So you have to be very productive and talkative tp bukan mencapap pulak sebab TNB ni die tak sama macam company2x besar such as PETRONAS and SHELL and bersekutu dengannya. TNB ni sort of relax and enjoy sikit la and the panel told me that they will pick candidates yang mesra, senang masuk, "boleh bekerja". Term boleh bekerja tu diorang cakap sebenarnya diorang boleh tengok dari segi attitude kita dalam kumpulan, and so on. So u have to really participate la dalam setiap activities :)

Bila dah tunggu beberapa minggu, saya dapat email from HR :-



Orang tanya saya, betul ke kalau dah dapat 3rd stage dah kira dapat TNB? No la. Macam zaman saya, group saya total 10 orang. Yang terplh hanya 5 orang out of 10. Yang lain samaada reserve or tak dapat. Ade group dapat sikit, ade group dapat banyak. Depends pada keproduktifan sesebuah group tu.

Senang tak? Senang je. Just be yourself. Lagipun TNB dah semakin stabil sekarang. Gaji pun dah sama level macam other GLC's. Ramai kawan2x saya yang dulunya taknak masuk TNB, sekarang dah start apply untuk masuk TNB. AND! Bear in mind that tak semestinya masuk UNITEN tu automatically jadi staff TNB dan TAK SEMESTINYA anak staff akan jadi staff TNB. It's open for all. Usaha, doa, tawakkal, InshaAllah berjaya. Amin.

Gudluck to all candidates for upcoming SPECIAL!




Photobucket

13 comments :

Kekzamanis

Banyak gak stage nak lepas ye ? Tapi tu lah semua ni bergantung pada luck juga kan? Tak semua bernasib baik macam awak.. =)

Gieya Empire

Aa.. Byk stage.. Bergantung pd luck jgk. Tu yg sy dpt from hr tnb

nia ain

thanx for the tips gieya..esok nak g ilsas untk 3rd stage.tp skrg dh tukar jd YDEP..

Gieya Empire

oh.. YDEP tu stand for what ye dear...

btw, gudluck! all the best :))

nia ain

gieya..slh type..YEDP exceli..young executive development program..dah lepas dah..tggu result pulak..doakan ain ada rezeki nak join tnb ek(^__^)

Gieya Empire

oh.. selalu je bertukar nama.. time kitorg pn first n last je nama SPECIAL dear. hehehe. gudluck ain. gieya doakan semoga ain dapat join tnb sekali ngn saya. amin :)


nia ain

amin..thanx gieya..dup dap dup dap tggu result akhir bulan ni..hope x delay la result tu..penantian tu mmg penyeksaan..hahaha..

Gieya Empire

Ain br abes belajar ek dear

nia ain

xda la gie..dah lama dah..tp baru 1st time apply for tnb..hehehe

nurhafezah mizi

tgh mennuggu result 3rd stage tuk pep42 ni..tapi mase 3rd stage aitu katente pep dh xde..dah tukar dgn yedp..xkisah la ape pun moge dapat la bekerja dgn tnb...kot la tau bile result kuor kabo ler ye..hii

Gieya Empire

InshaAllah dear ;))

Unknown

Salam, sorry to bother, how to contact you ? Need some help here about this matter😭

Gieya Empire

dear you can contact me via my email address noorhazirahamdan@gmail.com. :)

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP