Friday, December 28, 2012

Finally, I am pregnant! :)

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,


Already 28th December! Dah masuk 3 bulan kami bergelar suami isteri. Alhamdulillah. Berkenaan dengan isu It's already two weeks iaitu previous post saya. Akhirnya, kami decide untuk check juga kesudahannya. Sebenarnya husband saya yang beria beli. Dia tolong bukak, letak atas meja so that esok pagi saya senang, terus ambil and check. Ok. Betapa semangatnya dia. Saya bangun pagi 26th December lalu, hati rasa berat nak cek, tapi teruskan juga lah. Sebab orang cakap, better check guna air kencing pertama kita which is selepas kita bangun pagi sebab time tu kadar HCG (Human Chorionic Gonadotropin) kita tinggi compare to waktu-waktu lain. Orang tanya saya ape itu HCG. Saya pun google lah. (Macam biasa. Tanya Mr. Google)

HCG (Human Chorionic Gonadotropin) yang dikeluarkan oleh uri (placenta) pada bayi. Pembentukan uri berlaku sebaik sahaja janin (embrio) ditanam pada rahim. Uri akan menghasilkan hormon HCG dan dapat dikesan melalui air kencing wanita. Alat UPT membantu mendiagnose kehamilan di awal kehamilan.

Clear bukan ape maksud HCG? Back to the story, saya buat test urine pagi2x buta. Result UPT saya:-


I am pregnant! Alhamdulillah. Ingat nak sembunyikan dari husband dlu. Konon nak buat surprise. Tapi tak boleh. Tak sampai hati sebab dia dah beria sangat. Saya kejutkan suami saya saying that I am pregnant. Terus dia berlari ke toilet tengok UPT saya. Senyum lebar yang tak pernah saya lihat selama lebih kurang 2 tahun saya kenal dia. "Hari ni hari yang paling happy dalam hidup abg", kata dia. Alhamdulillah. Tapi kami still merasakan bahawa kami perlu double confirm dengan doctor.

So, pada malamnya my husband bawa saya ke klinik, check UPT again. And alhamdulillah, positive. Dan kandungan saya sekarang berusia 6 minggu nak masuk 7 minggu. Baru lagi kan? Doctor nasihat tak boleh angkat benda berat2x, kurangkan naik turun tangga, jaga pemakanan. Selain tu juga doctor ade bagi acid folic, katanya untuk pertumbuhan tulang belakang baby. Alhamdulillah. The most precious gift from Allah to me for the rest of my life. Alhamdulillah.

Minggu ke-8 doctor cakap dah boleh scan tengok fetus. Tak sabar sebenarnya. Alhamdulillah. My husband was the happiest person that moment until now pun. My families were excited to know that there will be an addition of family members soon. Tak putus2x dapat message, dapat advice dari mereka. Mom keeps calling nasihat macam2x. I felt touched. Only Allah knows what's inside my mind.

Menangis dalam kesyukuran dan terharu. And at the same time teringat arwah abah. He must be very happy at this moment to receive this good news. Sebab arwah sangat suka pada budak. Dulu pn arwah abah lebih banyak masa dengan kami daripada my mom. Air mata tak dapat dibendung lagi. Rindu abah. Sekarang kalau mengaji dah tambah utk abah dan baby sekali. Semoga semuanya selamat, doa daripada kalian amat penting bagi saya. Terima kasih. Sayang semua. May Allah blessed.



Photobucket

13 comments :

ieza ashaari

tahniah.. happy tue boleh plak za rasa.. doakan kami juga yer.. :)

Amirah Mohamad Lasim

congrats sis..heee

Unknown

Tahniah seronoknya dah pregg ...jaga kesihatan elok-elok

Gieya Empire

@za - hehe. alhamdulillah. g doakan za cpt2 murah rezeki. dapat baby. :)
doakan kami semoga sihat selalu ye :))

@amirah - thnk u adik! :)

@liana - inshaAllah sayang. I will :)

~Hani Online Diaries~

happy for you sis..congrats.. ;)

Gieya Empire

@miss honey - thnk you so much dear. Doakan saya yer.

Aida & Riana

tahniah dear..seronok nye..take care ye

*wink*

congrats..xsbaq nk tgk baby

Gieya Empire

@fainie - thnk you sayang :))
@wink - tp lmbt lg blh tgk.. tnggu tau . InshaAllah..

Anonymous

Hai.. Just go tru ue blog. It's so touching about ur stories...u are so strong to face all ur problem some such of ur family.. Ur mom etc... May 2013 and ur pgncy will change ur life...for sure ur baby as pretty and cute likes u... Take carw

Gieya Empire

@anonymous - thnk you dear for your wish. I hope that everything will come true. The baby will look as pretty as me, as handsome as the father is. hehe. thnk you so much dear! much love.

mrs kayrul

tahniah..mesti tak sabar nak melalui proses 9 bulan nie ye...

Gieya Empire

@mrs kayrul - tak sabar n sebenarnya berdebar. sebab baru lagi so semua benda nak kena jg kan. :D

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP