Tuesday, December 25, 2012

It's already two weeks?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,


Dah masuk dua minggu. No sign of menstrual. Nak kata sign pregnant pun saya tak sure ape petanda specificnya sebab lain orang, lain petandanya. Tapi saya agak curious juga. Mungkin delay because of pregnancy. Mungkin juga sebab hormone. Sebelum kahwin, period cycle tetap. Lepas kahwin menjadi2x delay dia. Orang cakap it's normal sebenarnya. And I just take it as "normal" lah kut. After awhile, bila husband sendiri mula berkira2x tarikh period saya, saya rasa tak sampai hati pula. Seronok dia bila tau delay. Hari-hari dia mengira, hari-hari dia berdebar. Masuk hari kesepuluh dia mintak nak cek UPT. Tapi saya kata tunggu dululah sampai 2 minggu. Sebenarnya takut dia kecewa. Saya ada bertanyakan kepada kawan-kawan secret group saya. Ini response mereka:-



First response siap cakap 20 days delay? Lewat sampai 2 bulan!!!??? Gila lah. Hancur terus harapan. Takkan hormon tak menentu sampai delay 2 bulan? setahun? Memang kena gi check ni. Kalau delay sampai berbulan2x.. macam mana nak check time subur?



Lagi satu group kata delay 57 days. Delay 10 days.. banyaknya. semuanya delay! Tapi saya takut yang jenis delay lama2x ni memang sebab sebelum ni pun period tak menentu macam yang saudari Rina Hamid bagitau, delay sebulan tapi memang sebelum ni period tak menentu. So my inner positively said that mungkin sebab diorang ni jenis period tak tetap jugak kut? Takkan la seseorang yang period tetap before kahwin boleh delay sampai berbulan2x kan? Kawan saya yang lain yang period tetap or kdg2 fluctuate 1 or 2 days every mnth pn delay tak sampai bulan2x. Ntah la. Sebenarnya nak sedapkan hati sendiri. Saya dah cuba untuk relax, tak fikir. Sebenarnya tak fikir pun pada mulanya. Sampai suami saya tegur, sampai la saya sendiri bimbang nape la tak period2x lagi ni. Boleh camtu?

Tapi takpelah. Just wanna share with you my feeling right now. Bimbang pun ada. Sebenarnya saya dah tak pkir sangat pun samada ada atau tak sebab taknak mengharap sangat tapi hubby cakap kena jaga semua. Makan, jalan, tak boleh buat kerja berat2x. Sebab banyak je baca pengalaman orang, taktau pregnant, at last miscarriage. Nauzubillah. Tu yang husband takut sangat2x. Takpe. Kali ini, saya fikir dah masuk 2 minggu so saya rancang untuk check UPT la. Kalau ada rezeki, alhamdulillah. Kalau takde rezeki, ingat nak mintak advise dari doctor. Mungkin ada cara untuk kawal hormone ke ape ke kan. Kalau hormone tak tetap, susah la nak budget waktu subur kan.

Whatever it is, kena selalu bear in mind that Allah knows what best for us. Allah lebih tahu bila waktu sesuai, adakah kita sudah bersedia untuk pikul tanggungjawab yang besar and etc. Kalau pada pemikiran kita, pemerhatian kita, tengok ramai orang yang susah2x Allah bagi rezeki pada mereka, tapi yang senang, yang banyak duit, sampai sekarang tiada rezeki, kita akan fikir, "eh, orang tu lagi mampu", "kesian dia, susah, anak ramai". Tapi kena selalu ingat, sebenarnya Pencipta kita sahaja yang tahu what best for us. Wallahualam.




Photobucket

5 comments :

Nini Mohd

hehee~
its ok dear.
check jer guna UPT tu. ;)

Gieya Empire

Ok!

mrs kayrul

saya dulu delay baru seminggu dah menggelupur beli UPT...alhamdulillah cek pregant rupanya tapi yg sedihnya bila cek kat doktor negatif plak...akhirnya lepas sebulan cek semula baru positif...

Gieya Empire

heheeh. mrs kayrul, saya dulu kan masa awl2 kawen period delay seminggu. tapi takde rezeki. negative. cukup seminggu period. hehehe :p

Unknown

comel la u...
jom singgah rumah saya Fadilah Vitashop

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP