Tuesday, February 26, 2013

1- 4 months experience

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Lama betul saya tak update blog. Been busy with outstation and so on. Sekarang pn dah masuk 3 weeks saya outstation. 2 weeks in Melaka and currently di Johor Bahru. Bila di Melaka tu okay la sikit sebab staying with family. Husband pun every weekend akan balik. Manja la saya ni saya rasa. Dulu people can describes me as an independent girl jugak la. Sebab dari kecil lagi ibu dan abah ajar saya untuk independent. Tapi bila dah kahwin ni, tambah bila pregnant sangat lah manja. Pity me!

Emotional. One word that best describes me. Mungkin hormone kut. Pregnancy is actually the best feeling that most of women will went through sebenarnya. I would love to share some fact yang saya sendiri lalui sepanjang pregnancy period ni. Alhamdulillah, sekarang dah nak masuk 16 weeks dah which is already 4 months old.

Mungkin ada orang yang bakal jadi mummy kan. So mesti korang tertanya2x bila perut nak start membesar ek. Okay. Based on my little experience ni, masa 2 months tu perut still biasa, but you will feel that your body has grown up a bit la. Betul2x nampak baby bump is on my 3rd month. Dah macam buncit sikit. Dulu tak pernah buncit (ceit! Perasan) Buncit pn time period je la sikit (normal to all women/girls). Tapi when you already entered 3 months your belly will change physically.

In terms of alahan, based on my experience, my husband faced really bad fever masa awal2 suspect pregnant. Mula2x taktau pun. We just came across mungkin sekarang musim demam kut. Check rupanya double line. Alhamdulillah. Masuk 8 weeks which is 2 months husband pula alahan dengan bau saya. Semuanya suami saya yang lalui. Makan je muntah, makan je muntah. Lebih kurang seminggu. Mungkin anak kitorg nak dera ayah dia teruk sikit kut. hehehehe. Alhamdulillah on my side takde ape2x.

Bila scan 2 bulan, nampak kecil lagi embrio tu. Saya rasa that was the ketulan darah je baru. Bila scan 3 months kan, mcm saya cakap, 3 months your tummy will getting bigger kan, bila scan, you can see that the baby pn getting 2x or 3x bigger than the size of 2 months haritu. So excited bila dapat tengok tangan dan kaki dah mula ada. After 3 months, you akan rasa that kepala agak dizzy sikit la. Rasa macam nak pitam pun ada. Memang pening. Everyday you will face the same thing. Dah jadi macam routine. Weird juga sebab sebelum ni susah sangat pening kepala. Bila baca balik, memang after 1st trimester penyakit baru akan datang which is headache. Headache happen because of the baby needs more oxygen then you yourself akan kne pam darah dengan lebih kerap compare to normal human being. So, its normal la sebenarnya.

Dugaan sebenarnya. Tapi rasa excited bila setiap kali ayah dia balik weekend, ayah dia borak dengan dia. Ayah dia bagi makan ubat. Ayah dia sayang dia sangat. Baby getting bigger and bigger. Kawan saya pula suruh saya install apps "I'm expecting" dekat Playstore. Everyday kitorg akan tengok progress baby there. Seronok tengok perkembangan baby. After 1st trimester you will feel that your body changes drastically and rapidly tau. Everyweek my husband cakap perut semakin besar. Perut semakin ketat and keras. Baju saya semua dah tak muat tau. hehehe. Macam tak caya. Even baju kurung pn dah tak boleh kancing. Kena pakai pin. Seluar pulak saya beli je extender. Malas nak beli maternity pants lagi.

Orang cakap after 4 months pula akan datang experience baru bila baby akan start utk kicking. Rasa macam tak sabar sebab orang cakap that's the best moment sepanjang maternity period. Tak sabar untuk scan 4 months. Sebab baby dah betul2x cukup sifat dah. And boleh check gender sekali. But then we still think that it's too early to check the gender. Tapi tengok la mcm mana. Hubby kata awal la ape la. Tapi nanti last2x dia juga yang nak buat. hehehe.

Menarik tak?



Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP