Wednesday, February 6, 2013

Tak semua orang akan faham

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

I am having a really good time right now. Tak sabar rasanya nak balik kampung this week. Jumpa ibu dan adik-adik. Ibu pun dah boleh tengok perut saya yang makin membesar. Last Sunday my sister came to visit me, actually, bukan visit pun. Nak minta tinggal kereta bawak gi bengkel je pun. And she was shocked when she saw my tummy is bigger than she last met me a week ago. Hahahaha. They're very excited sampai adik saya beli saya macam2x. Ada je hadiah. Thank you. Mungkin nak kakak dia happy during my pregnancy period kut? Thank you dear sis, May ALLAH blessed and grant you a great future husband. Amin.

Talking bout pregnancy. Mesti korang boring kan. (Ada I kisah? hehehe. Gurau je). Lately memang mood swing sikit. Banyak benda yang happened last few days which maybe it's not a big deal for certain people but it does a REALLY BIG DEAL for me. Tak tahu la sebab hormone ke ape ke kan. Tapi for me, bila dah ada dalam keadaan ini which is perut semakin membesar, badan all the time penat eventhough tak buat kerja berat, macam2x feeling inside, kadang-kadang rasa macam stress sangat. Orang cakap tak elok stress2x. Nasib baik ada suami tercinta. Kadang-kadang tolong masakkan saya dinner. Kelakar betul suami saya sekarang. Banyak sangat dia makan. Pantang duduk depan tv mesti makan je kerja dia. Alhamdulillah. Suami adalah sumber ketenangan saya.

Alhamdulillah juga sekarang saya memang susah sangat nak moody dengan husband. Dan dia sendiri pun layankan je saya. Tambah excited bila dia tengok perut dah besar and hari2x dapat rasa macam ada rasa heart beat dekat perut. Tapi kan, bila korang pregnant, don't ever think that semua orang akan faham keadaan korang. Macam saya, bekerja dalam environment yang kebanyakkannya lelaki, bos pun lelaki. big bos pula perempuan cina tak kahwin. Team mate saya yang perempuan pulak either single atau yg dah berkahwin belum dikurniakan cahaya mata. So? What do you expect? Bos saya pulak bini tak pernah ada masalah sepanjang pregnant. So, anda rasa dia akan faham ke? Hehehe. Susah sebenarnya. Whoever yang faham pun adalah orang yang samada sukakan baby ataupun ibu yang dah pernah merasai fasa-fasa kehamilan. Syok tau borak dengan orang-orang macam ni. Ramai je senior2x bila kami solat sama-sama, diorang share macam2x. Tapi unluckily diorang bukan team saya! Dengan team mate saya, saya tak berani nak buka isu pasal anak sebab nanti reaksi akan jadi macam "Urgghhh, macam kau sorang ada anak". Takpun reaksi "Whatever!".

Nextweek pula kena pergi outstation to Melaka 2 weeks and JB for 2 weeks. Macam mana la husband saya nanti agaknya. Melaka will be staying with mom. Seronoknya! Husband kata every week he'll be back to my hometown. Pada mulanya saya diletakkan dalam assignment BELB which is Bekalan Elektrik Luar Bandar. Nama pun dah luar bandar. Can you imagine how the site visit will looks like? See, diorang tak faham sangat the fact that I am having something inside. I am not saying that pregnancy menyekat you untuk buat sebarang kerja berat. For me, its okay je. Even kat rumah pun saya naik turun tangga every day. Mop rumah, masak, basuh baju macam biasa. Tapi sebab site visit yang agak mencabar, you may have to cross over the semak samun, kena naik 4wd. TAKUT la sebab dah pernah ada experience bumping yang sangat melampau. Takut juga sebab 1st time. Kalau dah tahu pattern dia, boleh juga nak lasak2x kan. So, I have decided to request to my bos untuk tukar assignment. Alhamdulillah. Susah juga kan?

Tapi matter of fact, I have to understand other people too. Tak boleh cakap anak ini satu beban. Saya tak rasa anak satu beban. Hari-hari we will be chit-chatting with our child. Tapi for certain people in working environment, they might think that pregnant women giving them a problem. Tu yang kadang-kadang rasa sentap juga because of their mentality. So, buat biasa je la. Lagipun anak itu kan satu anugerah dan hadiah paling besar Allah bagi dekat ummatnya. Tak semua orang boleh merasa nikmat rezeki anak ni. So, saya rasa bersyukur sangat. Walaupun kami tidak la semewah dan sesenang orang lain, tapi saya yakin anak ini akan sumber rezeki bagi kami. Anak segalanya bagi saya. Anak pengikat kasih sayang, anak peneman susah, senang, sedih, gembira, anak yang soleh boleh membantu ibu bapa dalam kubur, dan yang paling penting sekali, anak adalah penyambung keturunan kita. Besar betul hadiah Allah kepada kami. Untuk sesiapa yang tak faham lagi kenapa perempuan sangat hendak jaga "anak" gila-gila, sebab ni la.

Terima kasih Ya Allah. Semoga semuanya selamat. Semoga semuanya berjalan seperti yang dirancang. Amin.



Photobucket

5 comments :

Ieymah Ismail

bila due gie?ta sbq nak tgk baby kwn kite ni.hiii..take care ya.

Gieya Empire

InshaAllah edd 18hb august. After raya. Hopefully due after raya. Taknak pantang time raya. Nak pakai baju raya :p

Zura

macam perli je...ngeh3x.

Anonymous

Kakk tumpang lalu blog kakak ni... Tomel le kakak ni hiii..

Gieya Empire

@Zura - x cakap zura pn. selama ni pn zura dengar je kan :)

@anonymous - thnk you adik! :) keep on visiting okay!

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP