Tuesday, February 5, 2013

Mood Swing

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Terpanggil untuk share something with readers. Ada readers ke? lol. Abaikan. Blog syok sendiri. Saya dapat komen dari anonymous berkenaan previous post saya (dah delete dah. malas nak buat orang salah faham lagi). Okay. Thank you for your concern. Berkenaan tentang nafkah, I don't mean that a wife should control husband's money. Even saya sendiri tak pernah pun pegang duit suami saya. Telling the truth. Tapi memandangkan saya baru je lepas tengok cerita Syurga seorang isteri baru-baru ni dan terbaca pula artikel yang kawan saya share berkenaan dengan nafkah isteri dan ibu bapa, saya just COPY and PASTE bulat-bulat. Sehinggalah ada orang salah faham mengatakan saya control duit suami. hehehe. Takpelah. Mungkin orang ni tak kenal saya macam mana kut. Abaikan.

Isu disini berkenaan dengan lelaki. Lelaki yang baru berkahwin KEBIASAANYA masih tidak sedar bahawa diri dah "bertanggungjawab". This is not my stories. I am sharing based on the articles I've read, the experiences that people had shared with me and lots more. Seorang suami wajib menunaikan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Korang tak sedih ke tengok cerita cerekarama haritu. Nauzubillah. Semoga dijauhkan. Share between each other tu biasa. Bila si isteri susah, suami bg duit, bila suami susah, isteri bagi duit. That's what life means. Maksud saya lah. Tapi terpanggil juga bila komen itu mengatakan bahawa "kebanyakan punca perceraian adalah disebabkan isteri control duit suami". Nauzubillah. Jangan lah doa orang macam tu tau. Tak baik. Selagi boleh juga jangan timbulkan perkataan cerai ke ape ke. Sensitif untuk sesetengah individu.

Menjawab pada persoalan itu, dalam situasi saya, saya sendiri tak pernah kongkong duit suami saya. Buka pekung ke? tak kut? perkara baik. Malahan, saya dapat duit lebih, saya sendiri hulurkan duit saya untuk parent-in-law. Beli itu, beli ini. (berkira?) tak berkira lah. Tak syok juga kalau orang cakap kita control duit suami sedangkan dia tak kenal kita siapa pun kan? So don't judge a book by its cover. :). Mak sendiri pun belum bagi duit lagi (adoi!). Okay ibu, sorry pentingkan parent-in-law daripada ibu. Sama je dua-dua taraf. Takde beza. So? Don't judge lagi okay. hehehe. Lagipun saya tak pernah tengok pun menantu bagi duit dekat parent-in-law selama 26 tahun saya hidup memandang persekitaran sekeliling. So, jangan berkira unless kalau kita betul-betul perlu pakai duit. Ibu sendiri pernah berpesan, kalau ada duit lebih, mertua pn kena hulur-hulur. Agreed? Peace!


Ok. abaikan. Sorry. Mood swing



Photobucket

2 comments :

Rina Lia (◕‿◕)✿

sabo2. nanti high blood pressure hahaha..

awal2 ni mmg xbekira la duit suami ke isteri ke kan?

nanti bila dah ade anak, rumah sendiri, kereta, anak skolah blablabla...pendek kata bila tanggungjawab makin besar..isu kewangan ni memang penting untuk dibincangkan..

boleh gado woo bab duit ni..so sebenarnye amat penting untuk kita sebagai isteri tahu hak kita, dan dia sebagai suami tahu tggungjwb dia.

bukan masalah kawal duit suami ke ape ke..anonymous tu cakap lebeh tah tah die yang byk masalah rumahtangga =_="

ok da sekian pendapat saya

Gieya Empire

betul. duit boleh bwk gaduh. gaduh adik beradik. gaduh family. gaduh laki bini. nauzubillah. sebab tu g ckp lelaki kena pandai main peranan. kena tahu tanggungjawab. bukan untuk abaikan mak ayah, family. jauh sekali. tapi perlu tau macam mana nak manage both. sebab dah kawen tanggungjawab besar.... kalau tak sanggup nak pikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan masih bergantung pada mak ayah, buat apa kahwin kan

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP