Tuesday, July 23, 2013

Journey of becoming a "mother"

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

It has been 9 months +
Rasa macam sekejap je masa berlalu dan sekarang less than 30 days to go. Teringat masa awal2x conceive dulu. Masa tu dapat tahu pun masa kandungan dah masuk 2 bulan. But still, orang cakap baru lagi kan. Bila teringat balik rasa lawak pun ada. Saya dapat tahu conceive ni time tengah fieldwork di TNBT Seremban, N9. Saya mengadu kuat makan dan tiba2x ada sorang staff TNB ni cakap "makan berdua, biasa lah". Masa tu ingatkan dia hanya berseloroh. Rupanya betul kata dia. Few days later saya bagitau yang memang betul kata dia, saya makan untuk 2 org.

Orang pertama of course la my husband yang tahu, and then I've informed to my whole family. Seronok sangat kan. My first reaction yang agak men"down"kan saya ialah reaction dari officemate. Bila ada sorang tanya saya, "dah bgtau bos ke belum?" and I've replied, "belum". Then he said "takyah la bgtau dlu. Baru lagi. Tunggu dah kuat skit kandungan baru bgtau. Skng macam2x boleh jadi". and I was like..... "wth!" dalam hati je la. Memang takde intention pun nak bgtau bos regarding this tapi kalau tak bgtau nanti bos anta pegi fieldwork masuk hutan bagai macam mana??

Betul orang kata, alahan masa pregnant ni tak sama pada semua orang. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan saya. Cuma ada certain time, badan tak sihat sikit. But still, pengalaman pregnant yang saya tak dapat lupakan bila usia kandungan cecah 4 bulan, boss letak nama saya untuk join fieldwork "BELB-Bekalan Elektrik Luar Bandar". Dah nama luar bandar, mesti la site visit pun anda dah tau macam mana gayanya kan? I am not saying that there are much limitations for pregnant women to work with this kinda field tapi I thought that they will understand my situation. After all, saya terpaksa juga request untuk tukar team, buat other fieldwork. But still, requires me to travel to Melaka dan JB dan terpaksa meninggalkan suami berseorangan di KL for about a month. Masa tu bermula pelbagai episod, bila demam panas menjelma, dengan alahan pada ubat sampai hari2x muntah. Allah saja tahu mcm mana perasaan bila diduga macam tu tapi berjauhan dengan suami. Suami bergegas trun dari KL ke JB pukul 2 pagi.

Bila dah masuk 5 bulan, dapat tahu gender pulak. This is one of the best part of pregnancy sebenarnya. Bila dapat tahu jantina perempuan, ada pula yang expect lelaki. Masa tu Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Biar lah lelaki ke perempuan ke, ade beza ke? Sebab saya pernah doa kepada yang Esa, "kalau Engkau tuliskan perempuan untuk menjadi ketua keluarga dan memberi kebaikan kepada keluarga kami, maka Engkau kekalkan perempuan dan sebaliknya. Allah itu pengatur alam semesta, Allah pengatur yang Maha Hebat. Bersyukur dengan rezeki yang diberi.

Sepanjang pregnancy memang tak berani nak share sebarang cerita dengan orang yang tak sama situasi. Kadang-kadang bila bercakap dengan orang yang tak kahwin lagi, reaksi menyakitkan hati. Biasa lah. Nak kata emo terlebih time pregnancy, mungkin kut? Pernah saya tanya pasal cuti 2 weeks before deliver. And I asked the wrong person kut, I guess? Jawapan mmg menyakitkan. Hehehe. Takpela. My mistake.

Alhamdulillah, setiap kali lepas solat Zohor di surau office, ramai kakak2x office share their experience without kita tanya pun. They were all great, Kak Sarah, Kak Nisa, Kak Fahima, Kak Hana. Ni antara officemate yang banyak sangat bagi info dekat saya. Thanks to my beloved BFF jugak, Rina Jamilia sebab banyak sangat share benda yang saya tak tahu. Banyak invite saya join group2x mak2x ni. Cakap dengan dia rasa tenang je. Alhamdulillah.

Sekarang dah dekat deliver, InshaAllah in another 27 days, May Allah ease my way sebagaimana Dia memudahkan perjalanan saya dalam menjadi seorang ibu. My biggest gratitude goes to beloved husband, who always support me, who always be with me ups and down. Layan karenah saya. Kadang sakit hati jugak bila suruh buat, tak buat, tak pun delay, tapi takpela. At least he willing to do. Hehehe. Thank you kadang-kadang masakkan untuk saya kalau saya tak larat. Thank you sebab rajin borak dengan anak kita. Semoga Allah permudahkan urusan kami. Semoga anak ini menjadi pengikat kasih sayang kami dan semoga kami dipermurahkan rezeki untuk hidup bertiga pula selepas ini. Amin, Amin Ya Rabbal Alamin.

Thank you to Ibu, my greatest mom for being with me, for giving me much advises. Making my journey of becoming a mother as interesting as it can, bawak cucu jalan2x pergi Indonesia. Thank you Ibu for all the effort, for all your kindness. Barang baby yang ibu dah beli. Thanks to my beloved sisters for always be by myside, through thick and thin. Belikan baju and kasut untuk anak saya. Walaupun tak keluar dari perut lagi. MIL for giving tilam for her grandchild. Semua2x la. Yang telah menyenangkan hati, menyenangkan urusan saya. Semoga Allah memberikan ganjaran pahala buat kalian. Amin Ya Rabbal Alamin.

Terima kasih pada officemate, pada kawan-kawan yang banyak membantu. Rina, Zura, Kak Sarah, Kak Hasnisa, Kak Fahima, my secret FB group, cousin saya, Kaklong and Ella. Kadang-kadang time pregnant ni emotional terlbih, meroyan terlebih. Thank you for those who willing to hear my voice. Willing to give opinions and so on. Ilmu yang korang share akan saya gunakan dan ilmu bermanfaat itulah akan jadi bekalan untuk akhirat kelak. InshaAllah.

Now, my walk become slower than a turtle. Takpe. Itu satu pahala. Ganjaran untuk ibu mengandung. InshaAllah.


*Note: This note is just a thankful note for those important people along my journey of becoming a mother.



Photobucket

5 comments :

nurdani

sekejap je masa berlalu..dah 9 bulan. alhamdulillah.. tumpang gembira

Anis aka Mama Mila

Selamat menghitung hari :) Semoga dipermudahkan kelahiran your future baby :)

Gieya Empire

@dani - kannnnnn... sekejap je.. terasa cm baru je dani lukis gambar kawen g.. ehehe

@anis - thnk you darl. may Allah blessed :)

Anonymous

Pantang mana gie?? Kan dok kata baby girl.. Patutlh sb mama dia beseri2 dan cantik sokmo..blk tganu ke?

Gieya Empire

pantang dekat melaka :)
tp kan org kata kalau anak perempuan nnti die tarik semua seri kt muka :)

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP