Wednesday, July 10, 2013

Marhabban Ya Ramadhan!

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Marhaban Ya Ramadhan. Alhamdulillah, kita sedang berada di bulan yang paling mulia iaitu bulan Ramadhan. Kali ni, Ramadhan berbeza dengan tahun2x yang lepas. Ape perbezaan dengan tahun2x yang lepas?

Kalau ikutkan tahun sebelumnya, saya ni jenis malas untuk bangun sahur. Ye. Orang cakap sunat bangun sahur. Tapi saya bangun la jugak. Tapi tak biasa makan berat time sahur. Tahun ni merupakan 1st Ramadhan sebagai seorang isteri. I have to cook. Eventhough husband tak kisah pun saya masak or tak because of my condition right now but I have to cook and I want to cook. I want him to feel how special this Ramadhan compared to previous Ramadhan. Menu kami bersahur harini simple je. Sebab suami cakap tak payah masak berat2x utk sahur. So I decided to cook sambal udang, favourite husband saya. Senang dan cepat. Alhamdulillah. Our 1st day seems to be good.

Perbezaan kedua bilamana sebelum ni being single, sekarang ni bukan sahaja being a wife but also becoming to be a mother real soon. Kandungan berusia 8 bulan setengah. Berpuasa dengan keadaan... I can say... sarat mengandung memang menguji mental dan physical. Kadang bukan apa, saya asyik duk fikir macam mana la keadaan baby dalam perut kalau saya tak makan. Tak makan tu okay lagi tp sekarang saya sangat kerap minum air. Hopefully semuanya selamat. Apa yang saya perasan bilamana saya ganti puasa tempoh hari, just after azan Maghrib je, sentuh je nasi, anak dalam perut pun ligat gerak2x. And I'm just imagine that she also break her fast too!

Perbezaan ketiga bila tiada lagi masa untuk berbuka puasa dengan kawan2x. Kalau dulu, saya mesti, wajib ada waktu untuk gather kawan2x, bukak puasa ramai2x. Tak kira la bukak puasa dengan officemate ke, dengan kawan satu uni ke. Kawan sekolah ke. Every year mesti ada at least one day to be spend together. But I guess, this year, that's not going to happen anymore since majority kawan semua dah kahwin, dan majority yang dah kawin pulak dah ada anak. So, masing2x dah bawak haluan masing2x. Kalau ada pun, saya dah x larat nak jalan2x dengan keadaan sekarang.

Sungguh besar perbezaan Ramadhan tahun ni berbanding tahun2x sebelum ni. I really hope that this Ramadhan will lead us to be a better person to Allah. This Ramadhan can teach our child to know and understand dan biasakan diri dengan ajaran agama kami. InshaAllah. Semoga suami saya dipermudahkan dan dimurahkan rezeki sepanjang puasa. Semoga kami sihat dan sentiasa berada dalam keredhaan Allah. Amin Ya Rabbal Alamin..



Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP