Monday, August 26, 2013

Saya dah bersalin!! Alhamdulillah~

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

26 August 2013. It's been 2 weeks from the day my daughter was born. Alhamdulillah. Tak sempat nak update blog. Been busy with lot of stuff. 13 August 2013 was the day! Sepatutnya my EDD was on 19th August 2013. Tapi 2 hari sebelum deliver, saya turun tanda lendir berdarah. Orang kata tanda yang dekat nak bersalin samada air ketuban pecah ataupun lendir berdarah. And I still remember that it happened on Sunday, raya ke-4. We went to several clinics, but unluckily semua clinics tutup. I don't know whether tutup sebab raya or sebab weekend. So I've decided to make a direct call to Ampang Puteri, where I do my checkup here and they said that consultation is closed on weekend. If anything kena terus pergi emergency. Saya hanya nak check je takkan sampai nak kena pergi emergency kan. So we decided to wait for another 1 day.

Sempat lagi kami pergi shopping babycot, shopping brng2x rumah. Kemas rumah on the same day. Hahaha. Kalau pikir kelakar jugak la. Hehehe. Pagi isnin, saya call Ampang Puteri. Kena la bebel separuh bakul sebab tak refer terus APSH bila dah turun tanda 2 hari. Mana la saya nak tahu. Orang kata kalau kuar lendir plus darah yg brownish tu takde ape lagi. Saya pun jadi x sure la. At last bila Dr. Fauziah (O&G) seluk tengok dah bukak 4cm. And she said that saya dah boleh deliver bila2x masa je. Mungkin malam ni pun dah boleh deliver, katanya. Gila nervous nak mati time tu. Dah la tak sakit ape. Macam mana ni. Dia kata dia akan dripped air untuk cepatkan contraction.

Masa tu dah tak pikir dah. Dah alang2x bukak 4cm tu, pasrah jela. Plus time tu tiba2x dapat keberanian untuk deliver anak sebab tak sabar nak tengok dia in real. Nearly 5PM, 12 August 2013 saya dibawa masuk ke labour room. Baru la saya tau betapa sejuknya labour room tu. Nurse bagi saya ubat berak. Sambil2x tu tunggu la sampai masa bersalin. Nearly 6.30PM air ketuban saya dipecahkan oleh nurse in charge. Lepas air ketuba kena pecah baru rasa contraction tu dtg lebih kerap. Tapi alhamdulillah, tak rasa sakit sangat. Macam rasa sakit sengugut. Datang sekejap2x. Plus jangan henti baca doa nabi yunus. Ni dia doa nabi yunus yang saya amalkan dari masuk je labour room sampai la bersalin.

Amalkan baca ayat ni inshaAllah mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segalanya.

Pukul 9.15PM nurse datang check bukaan dah 7cm! Nervous. Orang kata dah dekat nk bersalin makin cepat koyak bukaan. Nurse pun budget pukul 10PM dah boleh bersalin. At last dekat pukul 12AM, 13 August baru nurse dtg check lg bukaan. Dah boleh teran katanya! Aiyoooo! Cuba teran tak kuar2x until Dr Fauziah, my O&G datang. Lepas percubaan teran selama 20minit, saya pun dah penat, doctor decide utk vacuum. At last dah rasa nak terberak sangat, keluar juga anak sulung kami tepat pada pukul 12.19AM, 13 August 2013. Alhamdulillah

Perasaan tu tak boleh digambarkan dengan kata-kata. Bila masa lubang saya terkoyak pn saya dah tak perasan. Suami kata bunyi koyak tu serupa bunyi koyak kain. Ok, Scary! Bila anak keluar je saya dapat tengok depan mata sendiri, terus air mata jatuh mengalir. Ya Allah, masa tu hanya Allah je tahu perasaan saya betapa ajaibnya rasa dapat melahirkan seorang bayi, satu roh baru ke dunia. Husband saya turut kongsi kegembiraan sama-sama. Tak lepas pegang n kucup dahi saya. Kami sama-sama menangis. Happy yang teramat. Alhamdulillah.. Allah permudahkan jalan kami. Sakit hanya sementara. Saya hanya merasakan sakit itu seperti sakit sengugut yang kuat. Still boleh tahan. Husband pun asyik tanya sakit tak.. sakit tak. Bila saya ckp tak sakit kang dia pelik pulak. Terpksa saya cakap "sakit jugak sikit". Tu pun dia dah buat muka tanda soal. Hehehe.

Malas nk cite panjang2x dah sebab rasa penat. Hehehe. Alhamdulillah dah 14 hari berpantang. Kami namakan anak kami Iman Hana Fakhira binti Mohd Fakhorazi. Sempena nama ibu dan ayah dia. Alhamdulillah. Sekarang kami tidak lagi berdua.... tapi bertiga! Yuhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuu~







Photobucket

12 comments :

ct cucubi

Tahniah Awak! :)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr

tahniahh.....

semoga baby menjadi anak yang solehah untuk mak dan ayah dia =)

Anonymous

Gie x amik epidural eh? igt amik -rina mls log in

Anonymous

Tahniah gie.. Still kat melaka lg ke?? If kat kl we all nk dtg visit baby..

Gieya Empire

@rina - aa. amik epi :D

@anonymous - minggu depan g kt kl.. sape ni? eryn ek? dtg la umah.. hehe.. baby kira menunggu je kwn2 ibu dia dtg :D

R.R.Z

Assalamualaikum.

hai awk..saje jln2 singgah mane2 blog psl pregnancy..terjump ke blog awk. best sgt, banyak info.

btw tahniah ye..

p/s: wooh..bunyi terkoyak mcm kain. superscary sekejap.

Nia

Congrats dear!

Ye betul,..bunyinya macam kain koyak..huhu..

Mizz ErMa

alhamdulillah ibu dan anak selamat..tang date pulak, siyes? my baby boy pon lahir pada 13/8/13 jgk..hihi tp pkul 2.30 ptg..=D

Gieya Empire

@Nia -thnk u dear :)
rugi tak suruh husband ambik video aritu..

@mizz erma - aa dear.. 13/8/2013 jam 12.19am. betul2 masuk hari tu.. kira anak saya tua 14jam la kut :p

Anonymous

hi...congrats! alhamdulillah snangnye proses bersalin awk :) btw, kalo tak keberatan bole share bape kos bersalin kat ampang putri tu?thanks :)

Unknown

Alhamduliilah..tahniahh.. Smue slmt.. Hopely nant sy pn dpt buat y trbaik..
Jom singgah my blog..
ZafairMAS.com..

Azeramya

saya ada menjual pakaian menyusu, peralatan & kelengkapan menyusu.
fanpage fb : Azeramya
blog : azeramya.blogspot.com.
sudi-sudi lah singah ye.. mana tahu kalau berminat nak beli. tq

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP