Wednesday, October 30, 2013

Every mom felt the same

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

It is not easy jugak ye sebenarnya having baby ni. Maksud saya, more kepada "kata-kata" orang. Bila seseorang bercakap pasal breastfeeding, it is not that she want to tell the whole world that her kid/kids is on supply of BM. Mungkin ada segelintir ibu yang riak dengan ability untuk menyusukan baby diorang dengan BM. (BreastMilk). As for me, I NEVER EVER JUDGE any parent yang go for FM(FreshMilk). I don't mind adalah. There must be reason why they don't go for BM. Mungkin kurang susu, mungkin juga ada masalah2x lain. Saya percaya bahawa semua orang ada BM, cuma banyak atau sikit pengeluarannya. Mungkin betul orang kata mindset kita mempengaruhi. It happened to me. Seriously tak tipu. Saya bukan ibu yang mempunyai banyak susu pada permulaan bersalin. Bukan macam sesetengah ibu sampai kena buang susu sendiri sebab banyak sangat. As for me, my milk is more expensive than 100 grams of gold.

Saya pun tidak lah judge mana2x ibu yang buang susu sebab terlampau banyak sangat. Who am I nak judge orang kan. Mungkin diorang buang sebab dah terlampau banyak. Kebiasaanya berlaku pada ibu2x yang tidak bekerja, DF anak je. So, kalau dah penuh, nak buat macam mana kan. Don't ever judge that person tak bersyukur or riak dengan pemberian Allah. Everything happens for a reason. Macam saya sendiri, tak tau la samada saya post gambar susu dekat instag menjadi kepoyoan buat sesetgh orang ke tak but as for me, tidak ada apa2x maksud untuk riak ke, malahan saya bersyukur sangat dengan apa yang telah saya lakukan (macam2x!) akhirnya usaha saya berjaya.

Mengenai compare anak itu ini, biasanya mesti orang akan compare anak kita dengan anak orang. Penat jugak ye rupanya ada anak bila apa2x je jadi bualan orang. Anak saya baik, rezeki saya, tapi saya tak pernah nak heboh dekat orang until orang sendiri tanya how's ur daughter. Kelakar juga orang zaman sekarang. Semua benda pun take it seriously. Bila saya post pasal cuti tak cukup pun kena bantai tak bersyukur. Hehehe. Alhamdulillah saya bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang. But every mom mesti felt the same thing. Bila tak dapat cuti yang cukup untuk bersama anak.. Bila anak demam apa rasanya... Bila 1st time anta anak pergi nursery/babysitter apa rasanya... EVERY mom must felt the same way. Ada tak mommy yang tak menangis the 1st day hantar anak ke pengasuh or nursery? Hehehehe. It's obvious.

Dont judge people. If there are friends who still dont have babies, I pray that Allah grant you greatest happiness dan mudah2xan ada rezeki baby kelak. Sebenarnya bila dapat tau kawan2x yang dah lama kahwin baru dapat anak rasa seronok sangat2x! I can explain it verbally tapi memang rasa nak melompat. Untuk friends yang jeles itu ini, tak perlu la jeles, tak perlu compare mengompare ank kita dengan anak orang. Jaga kita2x ni sudah la :)

Friends who are annoyed with BF mommies, tak usah lah annoyed. And friends who are breastfeeding kids/kid, janganlah mendownkan yang guna FM ni. Alih2x berbalik pada jalan dan tujuan yang sama jugak untuk feeding baby bagi baby besar omeyyyy omeyyyyyyy :)


Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP