Tuesday, January 15, 2013

Sharifah Zohra Jabeen vs Bavani UUM

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Saya pelik bila buka facebook je penuh dengan status about "Listen..Listen..Listen". And I am wondering what is it going on that I don't even know sebab bukak facebook pun every morning je. And I don't really know whats going on last night. I decided to ask my friend tapi lambat pula dia reply so I search by myself any videos regarding this "Listen..Listen..Listen". It's a video of a forum entitled Forum Suara Mahasiswa whereby ada seorang graduan perempuan bernama Bavani berani menyuarakan pendapat beliau mengenai isu Bersih yang dikatakan satu perhimpunan yang sah di sisi undang-undang dan juga isu pendidikan percuma di Malaysia. Bagi saya Bavani seorang yang sangat lantang bersuara dan saya rasa bersemangat bila dengar hujah2xnya sebab saya sendiri merasakan diri saya tidak mampu berdiri di tempat saudari Bavani sendiri.

Tanpa sempat menghabiskan hujahnya, Puan so called budget bagus, Sharifah Zohra Jabeen menyampuk "Listen.... listen.... listen.... listen.... listen". When I speak, you listen. Sambil tarik mic yang ada pada saudari Bavani. Saya rasa agak rude disitu. Bertambah rude bila dia menyamakan bavani serupa macam haiwan yang banyak masalah, banyak komplen. Bavani kena hentam kaw2x dalam video tapi what I respect the most is when Bavani only smiles when she who is so called budget bagus memperlekehkan dan menjtuhkan maruah beliau di khalayak ramai. And she left the hall peacefully.

Yang pelik pulak is when the audience keep on clapping their hands when Mrs so called budget bagus, Sharifah Zohra kutuk kawan2x beliau dikhalayak ramai. Bukan untuk condemn warga UUM. Tapi disitu menampakkan kebodohan dan kelemahan student bertaraf university sndri. Adakah anda sanggup bangun untuk menyuarakan pendapat anda seperti mana yang saudari Bavani sudah lakukan? Adakah anda merasakan bahawa saudari Bavani perlu keluar dari UUM, seterusnya keluar dari Malaysia dan pergi ke Cuba, Argentina untuk mendapatkan pelajaran percuma. Cetek sungguh pemikiran. Rasa geram je tengok diorang pakat duk tepuk tangan, sorak2x bila jadi macam tu. Inikah gaya bakal pemimpin pada masa akan datang? Nauzubillahi minzalik. I just share you the video of this so called "Listen... listen.... listen... between Sharifah Zohra and Bavani.


You watch yourself and judge. Tiada lagi hak bersuara. We have to respect the old lady. Because we are young, we live after them. @#$%^&*_%^&*#$%^&!




Photobucket

13 comments :

TJ

Im so glad to read your blog post. It is balanced fair and so true.

Unknown

Salam. Terjumpa blog saudari masa google pasal issue "listen" ni. Very well written. Saya baca blog saudari memang sebijik dengan apa yang saya rasa. Tapi budak2 yang duduk sekeling tu ramai je muka tak puas hati & tak tepuk tangan. Still, apa yang diorang tu boleh buat. If they stand up for that girl, they'll probably be insulted as well.

Gieya Empire

Everyone has the right to speak out loud. She is giving us the example. If she is truly wrong.. sharifah zohra should give a rigid n concrete explanation let them understand not by condemning her infront of the audiences. It is totally rude.

Gieya Empire

Salam muneerah. I am having the same thought as yours. I am not strong and brave enough to come up like what she has done. And if I were the audiences.. I just let it be. Yes. There are several students who arent on zohra side. I am truly feel upset with those who sais "yesssss". Who claps their hand. Its a university tho. They have to act like a university student not as a kindergarden child. But I agreed with ur point. :)

Unknown

Yup 100% agreed..
Listen..listen. .listen
when i talking u listen..

Malaysia y sudah berubah
dipaksa2 menerima tanpa arah
dihalang2 menyuara isu tak sudah
disogok2 rasuah
Di mamah2 amarah

malaysia sudah hilang kebebasan bersuara
ditoreh2 hati dan jiwa luka
disebat2 calar merana
dihancur2 isu negara
di toleh2 NILAI YANG KIAN TIADA


Anonymous

They clapped their blady hand coz they dun understand and yang kena maki tu non Muslim.

Anonymous

True guys.... If u never feel guilty she would have asked the gal to continue.

Anonymous

They clapped their blady hand coz they dun understand and yang kena maki tu non Muslim.

Anonymous

I am glad to have read your comment, I am sad that some youngsters nowadays are not taught to respect the elders. Yes, I do agree that it is not easy to voice out one's opinion out loud but from the video I felt that Bavani's rude behaviour provoked a quarrel between the two.I am sure Bavani was given ample time to voice out her grouses....but she persisted and kept touching on sensitive issues that I felt was not suppose to be argued in the forum. Anyway, I managed to copy this article and hope others understand what Bavani's argued without facts....she just wanted to be heard and being popular.... I assume!!! So, I hope some of you will open your mind and get your facts right before condemning others! "Bawani sebenarnya tidak begitu arif tentang isu ini. Bawani membandingkan Malaysia dengan negara-negara seperti Cuba, Argentina, dan Brazil berkenaan dengan pendidikan percuma. Mungkin dia tidak tahu bahawa untuk mendapatkan sistem pendidikan percuma, kos untuk perkara-perkara lain akan meningkat. Untuk memberikan pendidikan percuma, Argentina dan Cuba kekal sebagai negara miskin. Mereka tidak mampu menggunakan sebarang dana untuk memajukan sektor-sektor lain. Selain itu, pendidikan percuma juga tidak memberikan sebarang jaminan bahawa negara tidak akan dibelenggu masalah lain. Argentina sebagai contoh, akibat daripada kemiskinan, masalah rasuah adalah terlalu tinggi dan kemudiannya membawa kepada ketidakseimbangan dalam peluang pendidikan yang mana nisbah pelajar dari keluarga kaya dan golongan pelajar miskin untuk mendapat peluang untuk mendapatkan pendidikan tertiari adalan 9:1.

Dan hanya 10% pelajar-pelajar di Sri Lanka berpeluang untuk mendapatkan pendidikan tinggi, selebihnya hanya mampu mendapatkan pendidikan menengah. Brazil juga memberikan pendidikan percuma, namun, kadar cukai di negara tersebut adalah tinggi.

Hampir kesemua negara-negara maju tidak memberikan pendidikan percuma. Denmark sebagai contoh, walaupun memberikan pendidikan percuma, mereka terpaksa mengenakan kadar cukai yang amat tinggi kepada rakyat. Turki dan Malaysia pula adalah sama, pendidikan hanyalah percuma hingga ke sekolah menengah.

Cukai pendapatan di Finland mencecah kadar 50% berbanding dengan Malaysia pada kadar 26% dan rakyat Malaysia masih mampu menikmati subsidi bagi pendidikan tinggi dimana pelajar hanya perlu membayar 5% daripada kos keseluruhan pembelajaran.

Jadi, Bawani, penulis mahu mencadangkan Bawani supaya membuat satu thesis tentang perkara ini dan berikan idea-idea bernas dalam memberikan pendidikan percuma tanpa perlu menaikkan kadar cukai dan memastikan kadar inflasi stabil. Jika Bawani berjaya, kami akan pastikan Bawani mendapat tempat di Kabinet. Dan hanya jika Bawani berjaya berbuat demikian, barulah Bawani layak digelar sebagai seorang hero." - Beruang Biru

Anonymous

Setuju dengan beruang biru. Saya berumur 26. Ape yang saya perasan majoriti remaja sebaya akan menyokong tindakan Bawani. Mungkin disebabkan kurang peka pasal perkembangan dalam negara dari segi ekonomi, sejarah, politik, budaya etc. Lagi satu, terikut dengan rentak pembangkang yang agresif lagaknya lebih sesuai dengan remaja. Pada pemerhatian saya Bawani juga mungkin dieksploitasi untuk kepentingan pihak-pihak tertentu. Point yang ditujukan mungkin takkan dikeluarkan oleh mana-mana pelajar IPTA pada majlis sebesar itu. Sharifah juga bijak mengatur keadaan sebelum keaadaan menjadi lebih sulit. Pada sesetengah situasi kita sememangnya orang-orang seperti ini, tiada masalah kasar, kurang sopan etc walaupun kelihatan sedikit emosional. Akhir kata, saya menyeru remaja di luar sana fikir habis-habis dalam setiap tindakan.

Gieya Empire

Thnk you for sharing your opinion to all readers. Keep on discusing but with a good ways. Good manner. :)

Anonymous

Setuju dgn pendapat beruang biru. Tak silap saya Cik Biwani adalah seorang aktivist NGO dan bersemangat sangat nak menyuarakan pendapat beliau tetapi tanpa 'concrete facts'. Mungkin tak sempat cakap sebab microphone di tarik sebelum habis berhujah kut! Walau apa pun, Mdm Sharifah tidak sepatutnya memalukan Cik Biwani sebegitu. Dia sepatutnya lebih berpengalaman sebagai seorang speaker/moderator untuk menjawab atau mengenepikan sebarang soalan yang sensitif. Lebih teruk lagi, jawapan dari Sharifah tu mengarut sangat!. Biwani seorang pelajar, jadi kurang pengalamannya dalam skill pembahasan. In my opinion, Mdm Sharifah lost her 'Cool' and 'Failed' to moderate the forum professionally!

Anonymous

hai semua... pada pendapat saya, itu adalah suara dari perspektif saudara bawani... itu adlh hak bersuara beliau.. apa fungsi kalau ad undang-undang utk kebebasan bersuara tapi tidak blh bersuara.. baik x yah wujudkan rule tu... dan org yg mendgr, spatutnya.. dgr dulu sampai abis ini x main menyampuk je... macam ner nanti satu hari anak2 dia buat mcm tu kat dia... apa perasaan dia.. nampaksangat dia pntgkan diri sendiri.. salah sendri kalaureputasi n family diganggu olh org luar, sbb kelakuan sndiri... jadi terima jelah n minta maaf sudah... jgn terlalu EGO, nanti diri yg merana...

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP