Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru buat semua cikgu di Malaysia!

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Today is the day of celebrating teachers/lecturers dan semua tenaga pengajar di seluruh Malaysia. Bagi saya, jasa seorang guru tu besar sangat dalam hidup saya. Kenapa? Dari seorang guru la saya belajar membaca. Tipu! Hahahaha. Saya start belajar membaca dari arwah abah. Arwah abah pun guru terbaik saya. Let me share with you something.

Saya ni memang penggemar matematik. Sejak dari zaman sekolah rendah, cikgu Zuraini nama dia. Tu cikgu math saya yang paling saya rapat. Actually dia yang start rapat dengan saya. Mungkin disebabkan saya selalu score highest mark untuk mata pelajaran dia, so kami jadi rapat. Sampaikan saya ingat lagi, masa saya di Darjah 5, cikgu Zuraini ni ada meeting, sebelum meeting dia panggil saya suruh datang bilik dia. Dia ajar saya syllabus yang akan dia ajar on that day. Tapi because of dia tak boleh masuk kelas sebab ada meeting, dia suruh saya ganti tempat dia untuk mengajar dalam kelas! Alhamdulillah kawan-kawan lain boleh terima sebab mungkin diorang fikir saya ni gempak gila math kut. Hahahahaha. Sebab masa tu takde orang boleh challenge score saya la. Kononnya la.

Naik sekolah menengah pula saya disekolahkan disekolah agama paling popular lah di Kuala Terengganu iaitu Sek. Men. Keb (A) Sheikh Abdul Malek. Gila ah. Sekolah agama siot. hehe. Saya rapat dengan seorang cikgu ni. Nama dia cikgu Fatimah Ismail. Ingat lagi. Cikgu ni cikgu math. Hahaha. Memang jodoh la. Tapi saya ni bukanlah jenis yang kaki bodek cikgu. Cikgu Fatimah ni semua orang takut dengan dia. Garang sangat-sangat. Tapi ntah camane boleh rapat dengan dia ntah. Mungkin sebab selalu jumpa dia kalau tak faham kut. Sampaikan bila dia nak pindah sekolah, dia siap tanya classmate saya, saya bila nak datang jumpa dia. Ajaib untuk dia ingat nama student okay!

Berbekal result 8A je SPM, saya decided untuk sambung belajar ambil Electrical Power Engineering. Dulu pikir 8A mana nak dapat jadi doctor. Tapi zaman sekarang macam senang pulak nak jadi doctor. Masa di university, saya kenal dengan Dr. Fazrena. Dia ajar saya subject Electronics Analysis & Design I and II. 2 sem berturut2x dia ajar saya. Saya macam biasa. Tak rapat pun. Tapi mungkin sebab saya score top 5 marks dalam kelas jadi dia cepat kenal saya. Sehingga lah saya dah final year pun still contact and jumpa dia di bilik. 1 thing mungkin dia suka sebab kalau saya dan kawan-kawan tak faham dalam kelas, kami suka jumpa lecturer time consultation hours untuk minta dia ajar mana2x yang tak faham


Naik senior sikit saya rapat dengan Puan Yasmin Hanum. Puan Yasmin ni ajar saya, seingat saya la, dia ajar subject Signal & System. Camana saya boleh rapat dengan dia pun saya tak tahu la. Mungkin sebab marks mungkin juga sebab saya ni talkative, mungkin juga sebab saya selalu jumpa dia kalau ada ape2x tak faham. Sampai dia minta tolong buatkan thesis master dia, minta tlng typekan je la kan.



Alhamdulillah, dengan berkat doa cikgu-cikgu, lecturers saya, saya berjaya score dean list untuk CGPA dan sekarang, alhamdulillah, working as an Engineer in TNB. Tanpa tenaga pengajar, saya tak yakin saya boleh berdiri di mana tempat saya berdiri sekarang. Kejayaan datang dari usaha, doa dan juga sumbangan daripada guru-guru saya sekalian.

Saya amat menghargai jasa-jasa guru saya yang pernah mengajar saya. Kalau nak sebut satu persatu tu memang banyak sangat. Setiap muka diorang, setiap senyuman diorang sampai sekarang saya ingat. Cikgu pengawas saya, Cikgu Adnan Sulong, Cikgu Mustapah (sek.ren), Cikgu Sabariah, Ustazah Engku, Ustazah Hamidah.. banyak lagi. Saya amat berterima kasih atas ilmu yang telah cikgu-cikgu saya perturunkan kepada saya. Hanya Allah yang mampu membalas jasa-jasa dan semoga ilmu yang bermanfaat dapat membantu kalian kelak. Selamat Hari Guru untuk semua guru-guru di Malaysia!

p/s: Tapi ada je guru yang saya tak berapa nak sanjung sangat sebab macam childish sangat. Exboyfriend boleh anggap kawan baik. pffttt..





Photobucket

1 comments :

Unknown


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit, semoga kebaikan hati Tuan/Puan menjadi amal ibadah hendaknya amiin.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP