Tuesday, May 20, 2014

Zaman dulu dengan sekarang mana sama

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه,

Fakhira turned 9 months a week today. It is so blissful to see her everyday with lots of effort and lots of "karenah". Macam2x hal dia buat sekarang. Dah pandai meniti ni, kadang penat berdiri, penat merangkak, duduk. Comel bila tengok anak sendiri dan bangga sebenarnya bila anak sendiri dah pandai buat macam2x. Alhamdulillah. Syukur.

Asyik bercerita pasal anak je kan? Ntah la ek. Just nak share la sbb baru2x ni kawan saya ada bertanyakan mengenai babysitter. If you ask my opinion, untuk orang kebanyakan seperti saya, I would definitely go for babysitter rather than nursery. Why? My friend once said to me, she had an experience regarding nursery and babysitter. She chose to send her daughter to nursery in the early stage. After having some bad experience, dia bertukar ke babysitter. Tak perlu la saya cerita bad experience yang macam mana. Tapi dia pesan, "nak hantar anak ke nursery boleh, tapi make sure hantar bila anak dah pandai bercakap, pandai mengadu, pandai bagi sign suka ke tak suka". Babysitter most of them is willing to handle children or I can say baby because most of them ( i said most of them, not all of them), memang sukakan budak2x. Even ada kawan saya hantar ke nursery company pn having bad experience, anak flu, kerap demam. Alhamdulillah so fat saya hantar ke babysitter, anak saya alhamdulillah setakat ni tiada demam atau sakit ape2. Alhamdulillah. Mintak simpang malaikat 44.

Tapi saya kurang bersetuju bila ada orang kata "dulu aku pun mak aku anta gi nursery, adik2x aku semua. Ok je smpai sekarang". hehe. Memang ok.. Even saya pun dulu mak saya hantar nursery. Mak saya pernah hantar saya pergi nursery n babysitter n up until now saya pun masih hidup. Normal, alhamdulillah. Tapi perbezaan dia, sampai sekarang saya still berhubung dengan babysitter saya, dan keluarga dia as a whole. Nursery? Why tak boleh choose nursery. I am not saying that all nursery are not good. Mungkin ada yang bagus tp untuk dunia zaman sekarang nak compare dengan 27 years ago is different. Sekarang everything is money. Anak babysitter saya memang sukakan budak2x. Sebelum mak dia jadi babysitter, dia suka cari part time di nursery2x. Dia sendiri pernah cerita dekat saya sepanjang dia bekerja di 3 nursery (sepanjang hidup), semuanya memang suruh abaikan je kalau ada baby menangis. Bagi dia biasakan diri katanya. Until then, she decided to stop working at nursery.

Tepuk dada tanya selera. Sama la dengan kes vaksin pneumococal. Orang akan selalu pertikai zaman dulu mana ade vaksin bagai ni. Hidup je sampai sekarang. Normal je, sihat je. Yeeeeee... Tak kena kat batang hidung sendiri boleh la cakap camtu. Prevention is better than cure. One of my clique dekat office ni, anak dia sebaya with my daughter. Umur anak dia 7 bulan, orang kata tengah sedap nak main, he'd passed away because of pneumonia. And my friend pernah cakap dekat saya dengan nada yang marah, "doktor patut wajibkan vaksin pneumokokal tu. Tak semua parent aware pasal menda tu". dan dia kata untuk next anak dia akan make sure that every anak wajib ambil vaksin pneumococal tersebut. So, it's like, for me, you have to seek for the best option and solution to your child. You can't compare your child with this current environment with your situation past 27 years ago. It does make a lot of different.

Saja je perkongsian. Yang mana baik, saya kongsi. Yang mana tak baik, kita jauhkan. Wallahualam. :)




Photobucket

0 comments :

  © Blogger template 'Minimalist F' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP